İnsan, dünyadaki ilk gününden bu güne, ilk tanıdığı ve deneyimlediği yer
olan doğada varlık göstermektedir. Doğa, insan için yaşamı sağlayan unsurlarla
dolu bir alandır. Bu nedenle yaşamın devamı için doğa ve insan arasında maddi ve
manevi bir bağ kurulmuştur. Çağlar boyunca var olan ve günümüze değin uzanan
bu bağ, insanın doğaya uyum sağlamak adına onun üzerindeki eylemleri ile
kurulmuştur. Çünkü eylem ve düşünce gücünü elinde bulunduran insan karşısında
sessiz, savunmasız ve gizemlerle dolu bir merak alanı olan doğa, insanın da
karşısında savunmasız kaldığı bir alandır. Bu bağlamda insan hayatı için yeri
doldurulamaz ve anlamlandırılması gereken sırlarla dolu olan doğa, düşünce
tarihinde mutlak bir konuma kavuşmuştur.
Doğa, sahip olduğu soyut anlamlar ve görsel varlığı ile gayesi,
anlamlandırmak ve sezdirmek olan sinema sanatı için önemli bir alana
dönüşmüştür. Sinemayı biçim ve içerik açısından etkileyen doğa, içinde varlık
gösteren insan ile ilişkisi bakımından da sinemayı etkilemiş ve bu ilişki sinemanın
meselesi haline gelmiştir. Bugün belirli bir tanıma konulamayan ancak genel bir
ifade ile insani duyguları ve yaşamı hissettirmeye ve anlatmaya çalışan bir sinema
olarak ele alınabilecek olan bağımsız sinema için doğa, anlam ve görsellik kaynağı
konumundadır. Doğu Karadeniz bölgesi ise sinemanın erişmek istediği bu unsurları
doğasının bakirliğinde, vahşiliğinde, kasvetinde ve esrarengizliğinde
barındırmaktadır.
Bu çalışma, 2000 sonrası Doğu Karadeniz’de çekilen bağımsız filmler
kapsamında, doğanın insan hayatındaki somut ve ona atfettiği tinsel varlığını ele
alarak doğa ve insan ilişkisini kavramsallaştırmayı ve görünür kılmayı
hedeflemiştir.
The Relationship Between Human and Nature in Independent Turkish Film
Shot on The Eastern Black Sea After The 2000’s
Human has been made its presence felt in the nature where it first knew and
experienced since its fist day on the earth till today. Nature is a space, full of factors
that are liveable for human. Therefore a material and nonmaterial bond has been
established between nature and human for continuation of life. This bond which has
been agelong, began with the thought of human about it for adopting to nature.
Because nature is full of quiet, defenseless and mysteries curiosity space in the face
of human that has the power of action and thoughts. In this context, nature which is
irreplaceable for human life and full of secrets that needs to be interpreted, has
reached an absolute perception by taking place in the history of thought.
Nature has become into an important field for the art of cinema, the
purpose of which is to interpret implicate with its visual presence make sense and
make one feel. Nature that affects the cinema in terms of form and content has also
affected cinema in terms of its relationship with the human so the relationship of
nature and human has also become a matter of cinema. Nature is a pure source of
emotion and visuality for independent cinema, when it is considered as a cinema
that cannot be fully defined but generally tries to make people feel and explain
emotions and life. As for that Eastern Black Sea region holds these factors that
cinema wants to access in the virginity, wildness, gloom, reality ant mystery of its
nature.
This study aimed to conceptualize and make visible the relationship between
nature and human by addressing the concrete and abstract existence of nature in
human life within the context of independent films shot in Eastern Black Sea after
2000.