dc.contributor.author |
Turan, Nefise Sinem |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-10T12:48:18Z |
|
dc.date.available |
2022-08-10T12:48:18Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.date.submitted |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/327 |
|
dc.description.abstract |
Sinemanın edebiyattan miras aldığı bilim kurgu türü, sinemanın ilk ortaya
çıktığı yıllardan bugüne değin sinema anlatımı içerisinde önemli bir yere sahip
olmuştur. Kendi içerisinde de alt türlere ayrılan bilim kurgu, olası senaryoları ile
geleceğe ışık tutma misyonu üstlenmiştir. Bilim kurgu türü ve anlatımı içinde
teknoloji ise vazgeçilmez unsurlardan biridir. Çalışmanın bel kemiğini, aynı
şekilde bir ileri teknoloji öğesi olan yapay zekâlar oluşturmaktadır. Bilim kurgu
sineması tarihi boyunca yapay zekâlara insanlarla etkileşiminde dost, düşman,
yardımcı, sevgili ve hatta evlat gibi farklı roller verildiği görülmüştür. Ancak
yapay zekâlar en çok dünyayı ele geçirme ve insan ırkına son verme potansiyelleri
ile anılarak korkunun bir parçası olmuştur. Buna rağmen özellikle 2010 sonrası
Hollywood yapımlarında ‘âşık olunan’ konumlarıyla tekrar seyirci karşısına
çıkmaya başlamışlardır. Bahsedilen aşklar, çalışma boyunca “Her” (2013), “The
Machine” (2013), “Transcendence” (2014), “Ex Machina” (2014) ve “Uncanny”
(2015) örneklem filmleri üzerinden ele alınacaktır. Söz konusu filmler
incelendiğinde ortaya çıkan ortak temalar gözlemlenmiştir: “Aşk ve Cinsellik”,
“Teknoloji”, “Yalnızlık”, “Beden”, “Öğrenme”, “Şiddet”, “Yalan”, “Yaratıcı”,
“Gözetim” ve “Ölüm”. Bu ortak temalar üzerinden yapay zekâ ve insan arasında
gerçekleşen aşkın ne şekilde işlendiği, söz konusu aşkların ne anlama geldiği
çalışmada açıklanmaya çalışılacaktır. |
en_US |
dc.description.abstract |
Science fiction genre which was inherited by cinema from literature has had an
important place in film-making narration since cinema first came into existence
until today. Science fiction, divided into subgenres within itself, has undertaken
the mission of shedding light on the future with its possible scenarios. Technology
is one of the indispensable elements in science fiction type and narration.
Artificial intelligence, which is an advanced technology element in the same way,
constitutes the background of the study. Throughout the history of science fiction
cinema, it has been shown that artificial intelligences have given different roles in
interacting with people, such as friends, enemies, helper, lovers and even children.
However, artificial intelligences have been referred to mostly with their potential
to seize the world and end human race and have become the part of horror.
Nevertheless, they have started to appear again before the audience with their
'fallen for' positions especially in Hollywood productions after 2010. These
mentioned loves will be addressed throughout the study through sample movies
such as “Her” (2013), “The Machine” (2013), “Transcendence” (2014), “Ex
Machina” (2014) and “Uncanny” (2015). When the subject movies are examined,
the common themes that come to light have been observed: “Love and Sexuality”,
“Technology”, “Loneliness”, “Body”, “Learning”, “Violence”, “Lie”, “Creator”,
“Observance” and “Death”. Through these common themes, it will be tried to
explain in what way artificial intelligence and love realized between human
beings are processed, what the subject loves mean |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Bilim Kurgu Sineması, Yapay Zekâ, Aşk,Science Fiction Cinema, Artificial Intelligence, Love |
en_US |
dc.title |
Bilim Kurgu Sinemasında Yapay Zekâ-İnsan Etkileşimi: Aşk Temalı Filmlerin Analizi |
en_US |
dc.title.alternative |
THE INTERACTION BETWEEN ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND HUMAN RACE IN SCIENCE FICTION CINEMA: THE ANALYSIS OF LOVE THEME MOVIES |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |