Akıcı okuma gibi önemli bir beceri ile ilgili son yıllarda yapılmış
araştırmalardaki genel eğilimleri belirlemek, konu alanıyla ilgili araştırmacılara ve
eğitimcilere genel bir bilgi sunması bakımından önem taşımaktadır. Bu
araştırmada, 2012-2021 yılları arasında Türkiye’de akıcı okuma konusunda
hazırlanmış 29 yüksek lisans ve doktora tezi ile yine bu yıllar arasında Türkiye’de
Türkçe dilinde hazırlanarak yayımlanmış 18 makale incelenmiştir. Tezlere YÖK
Tez Merkezinden, makalelere de Google Akademik sayfasından ulaşılmıştır.
Çalışmada tematik içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaların yılı, türü,
yayın yeri, amacı, yöntemi, çalışma grubu, kullanılan metinlerin özellikleri, veri
toplama araçları, veri analiz yöntemleri, sonuçları ve önerileri içerik analizi
tablosuna işlenerek bulgular elde edilmiştir. Araştırmada çalışmaların daha çok
2019 yılında hazırlandığı, Gazi Üniversitesinde hazırlanan tezlerin fazla olduğu,
akıcı okuma becerilerine etki eden yöntem ve değişkenleri bulmanın daha çok
amaçlandığı, tezlerde en fazla nicel, makalelerde ise nitel yaklaşımda çalışmalar
yapıldığı tespit edilmiştir. Çalışmalarda grup olarak daha çok dördüncü sınıf
öğrencileriyle çalışıldığı, kullanılan metinlerin öğrencinin seviyesine uygun, ders
kitaplarından seçilmiş metinler olduğu görülmüştür. Ayrıca veri toplama aracı
olarak akıcı okuma, prozodi, okuduğunu anlama ölçeklerinin kullanıldığı, ses ve
kamera kayıtlarından sıkça faydalanıldığı saptanmıştır. Araştırmaların verilerinin
analizinde genellikle tezlerde parametrik testler, makalelerde ise betimsel
istatistikler kullanılmıştır. İncelenen çalışmaların sonuçları ve önerileri
kategorilere ayrılarak değerlendirilmiştir. Araştırmalarda akıcı okuma üzerinde pek
çok yöntemin etkisinin incelenmiş olup tezlerde tekrarlı okuma stratejisinin,
makalelerde ise kelime tekrar tekniği, yankılayıcı okuma, paylaşarak okuma
tekniklerinin daha çok araştırıldığı görülmektedir. Çalışmalarda akıcı okuma
strateji ve yöntemlerinin öğrencilerin akıcı okuma becerilerini geliştirdiği sonucuna
ulaşılarak öğretmenlere bu yöntemleri kullanmaları, öğretmenlerin ise akıcı okuma
hakkında yeterli bilgi sahibi olmadığı sonucuna ulaşılarak bu konuda eğitim
almaları önerilmiştir.
It is important to determine the general trends in recent studies on an
important skill such as fluent reading, in terms of providing general information to
researchers and educators about the subject area. In this research, 29 master's and
doctoral dissertations on fluent reading and 18 articles prepared and published in
Turkish in Turkey between in Turkey between the years 2012-2021 were examined.
Theses through were accessed YÖK Thesis Center and articles were accessed from
the Google Scholar page. Thematic content analysis method was used in the study.
The year, type, place of publication, purpose, method, study group, characteristics
of the texts used, data collection tools, data analysis methods, results, suggestions
of the studies were display in the content analysis table and the findings were
obtained. In the research, it was determined that the studies were mostly prepared
in 2019, the theses prepared at Gazi University were more, it was mostly aimed to
find the methods and variables that affect fluent reading skills, and the qualitative
approach was carried out in the quantitative articles in the theses. In the studies, it
was observed that the fourth grade students were mostly studied as a group, and the
texts used were referred from the textbooks, suitable for the level of the student. In
addition, it was determined that audio and camera recordings, in which fluent
reading, prosody, and reading comprehension scales were used, were frequently
used as data collection tools. In the analysis of the data of the studies, parametric
tests were generally used in the theses and descriptive statistics were used in the
articles. The results and suggestions of the studies examined were evaluated by
dividing them into categories. In the studies, the effects of many methods on fluent
reading have been examined, and it is seen mostly that the repeated reading method
in the theses, the word repetition technique, resonant reading, and sharing reading
techniques in the articles are more researched. In the studies, it was concluded that
the fluent reading strategies and methods improved the fluent reading skills of the
students, and it was suggested that the teachers use these methods; It has been
concluded that teachers do not have enough knowledge about fluent reading and it
is recommended that they receive training on this subject.