DSpace Repository

İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Fonolojik Farkındalık Düzeyleri ile Akıcı Okuma Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.advisor Sulak Erkam, Süleyman
dc.contributor.author Özkul Türkeli, Sevil
dc.date.accessioned 2022-09-09T06:09:28Z
dc.date.available 2022-09-09T06:09:28Z
dc.date.issued 2022
dc.date.submitted 2022
dc.identifier.uri http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3242
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin fonolojik farkındalık düzeyleri ile akıcı okuma becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin fonolojik farkındalık düzeyleri ile akıcı okuma becerileri arasındaki ilişkinin betimsel bir yaklaşımla incelenmesi ve belirlenmesi amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilen ve 2021-2022 eğitim öğretim yılı ikinci yarısında Ardahan Merkez ilçesinde öğrenim gören 30 ilkokul birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Fonolojik Farkındalık Ölçeği”, “Prozodik Okuma Ölçeği”, “Yanlış Analizi Envanteri” ve “Okuma Hızı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 26.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Betimleyici istatistiksel analizlerde ortalama, standart sapma, minimum, maksimum ve değer aralıkları kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren veriler bağımsız örneklem t-testi ve eşlenik t-testi, normal dağılım göstermeyen veriler Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon işaretli sıra sayılar testi ile analiz edilmiştir. Korelasyon analizinde ise normal dağılım gösteren verilerde Pearson korelasyon katsayısı, normal dağılım göstermeyen verilerde Spearman korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin ikinci dönem başındaki fonolojik farkındalık düzeyleri ile dönem sonundaki fonolojik farkındalık, okuma prozodisi, okuma doğruluğu ve okuma hızları değişkenleri arasında orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca, fonolojik farkındalık değişkeninin, dönem başındaki okuma prozodisi ve doğruluğu ile yüksek düzeyde bir ilişkiye sahip olduğu görülmektedir. Dönem sonundaki fonolojik farkındalığın diğer değişkenlerle ilişkisine bakıldığında, dönem başı ve sonu okuma doğruluğu ve dönem sonundaki okuma hızı arasında orta düzeyde bir ilişki mevcuttur. en_US
dc.description.abstract The aim of this research is to examine the relationship between the phonological awareness levels of primary school first grade students and their fluent reading skills. In the study, a relational survey model was used to examine and determine the relationship between primary school first grade students' phonological awareness levels and fluent reading skills with a descriptive approach. The study group consists of 30 first-year primary school students selected by easily accessible sampling method and studying in the central district of Ardahan in the second half of the 2021-2022 academic year. “Phonological Awareness Scale”, “Prosodic Reading Scale”, “Mistake Analysis Inventory” and “Reading Speed Scale” were used as data collection tools. The data obtained from the research were analyzed with the SPSS (Statistical Package for Social Sciences) 26.0 package program. Mean, standard deviation, minimum, maximum and ranges of values were used in descriptive statistical analyses. Normally distributed data were analyzed with independent sample t-test and paired t-test, and non-normally distributed data were analyzed with MannWhitney U test and Wilcoxon signed-rank test. In the correlation analysis, Pearson correlation coefficient was used for data showing normal distribution, and Spearman correlation coefficient was used for data not showing normal distribution. As a result of the research, there is a moderate degree of correlation between the phonological awareness levels of primary school first grade students at the beginning of the second semester and the variables of phonological awareness at the end of the semester, reading prosody at the end of the semester, reading accuracy at the end of the semester, and reading speed at the beginning and end of the semester. In addition, it is seen that this variable has a high degree correlation with reading prosody and accuracy at the beginning of the semester. Considering the relationship between phonological awareness at the end of the semester and other variables, there is a moderate degree correlation between the reading accuracy at the beginning and end of the semester and the reading speed at the end of the semester. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject ilkokuma, fonolojik farkındalık, akıcı okuma, okuma eğitimi en_US
dc.subject Words: basic reading, phonological awareness, fluent reading, reading education en_US
dc.title İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Fonolojik Farkındalık Düzeyleri ile Akıcı Okuma Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi en_US
dc.title.alternative Examınatıon Of The Relatıonshıp Between Phonologıcal Awareness Levels And Fluent Readıng Skılls Of Prımary School 1st Grade Students en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Ordu Üniversitesi en_US
dc.contributor.department Sosyal Bilimler Enstitüsü en_US
dc.contributor.authorID 0000-0003-4042-891X en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account