Bu araştırmanın amacı, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin fonolojik
farkındalık düzeyleri ile akıcı okuma becerileri arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Araştırmada, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin fonolojik farkındalık düzeyleri ile
akıcı okuma becerileri arasındaki ilişkinin betimsel bir yaklaşımla incelenmesi ve
belirlenmesi amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu
kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilen ve 2021-2022 eğitim öğretim yılı
ikinci yarısında Ardahan Merkez ilçesinde öğrenim gören 30 ilkokul birinci sınıf
öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Fonolojik Farkındalık
Ölçeği”, “Prozodik Okuma Ölçeği”, “Yanlış Analizi Envanteri” ve “Okuma Hızı
Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 26.0 paket programı ile analiz
edilmiştir. Betimleyici istatistiksel analizlerde ortalama, standart sapma, minimum,
maksimum ve değer aralıkları kullanılmıştır. Normal dağılım gösteren veriler
bağımsız örneklem t-testi ve eşlenik t-testi, normal dağılım göstermeyen veriler
Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon işaretli sıra sayılar testi ile analiz edilmiştir.
Korelasyon analizinde ise normal dağılım gösteren verilerde Pearson korelasyon
katsayısı, normal dağılım göstermeyen verilerde Spearman korelasyon katsayısı
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin ikinci
dönem başındaki fonolojik farkındalık düzeyleri ile dönem sonundaki fonolojik
farkındalık, okuma prozodisi, okuma doğruluğu ve okuma hızları değişkenleri
arasında orta düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca, fonolojik farkındalık
değişkeninin, dönem başındaki okuma prozodisi ve doğruluğu ile yüksek düzeyde
bir ilişkiye sahip olduğu görülmektedir. Dönem sonundaki fonolojik farkındalığın
diğer değişkenlerle ilişkisine bakıldığında, dönem başı ve sonu okuma doğruluğu
ve dönem sonundaki okuma hızı arasında orta düzeyde bir ilişki mevcuttur.
The aim of this research is to examine the relationship between the
phonological awareness levels of primary school first grade students and their fluent
reading skills. In the study, a relational survey model was used to examine and
determine the relationship between primary school first grade students'
phonological awareness levels and fluent reading skills with a descriptive approach.
The study group consists of 30 first-year primary school students selected by easily
accessible sampling method and studying in the central district of Ardahan in the
second half of the 2021-2022 academic year. “Phonological Awareness Scale”,
“Prosodic Reading Scale”, “Mistake Analysis Inventory” and “Reading Speed
Scale” were used as data collection tools.
The data obtained from the research were analyzed with the SPSS (Statistical
Package for Social Sciences) 26.0 package program. Mean, standard deviation,
minimum, maximum and ranges of values were used in descriptive statistical
analyses. Normally distributed data were analyzed with independent sample t-test
and paired t-test, and non-normally distributed data were analyzed with MannWhitney U test and Wilcoxon signed-rank test. In the correlation analysis, Pearson
correlation coefficient was used for data showing normal distribution, and
Spearman correlation coefficient was used for data not showing normal distribution.
As a result of the research, there is a moderate degree of correlation between the
phonological awareness levels of primary school first grade students at the
beginning of the second semester and the variables of phonological awareness at
the end of the semester, reading prosody at the end of the semester, reading accuracy
at the end of the semester, and reading speed at the beginning and end of the
semester. In addition, it is seen that this variable has a high degree correlation with
reading prosody and accuracy at the beginning of the semester. Considering the
relationship between phonological awareness at the end of the semester and other
variables, there is a moderate degree correlation between the reading accuracy at
the beginning and end of the semester and the reading speed at the end of the
semester.