Bu araştırmada, Green Screen (Chroma Key) uygulamasının 6. sınıf
öğrencilerinin Fen Bilimleri dersi akademik başarılarına ve derse yönelik tutumlarına
etkisi incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırmanın bir arada
kullanıldığı ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nicel
veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen ve güvenirliği 0.89 olarak ölçülen başarı
testi, açık uçlu sorular ve Nuhoğlu (2008) tarafından geliştirilen tutum ölçeği
kullanılarak elde edilmiştir. Nitel veri kısmında ise araştırmacı tarafından hazırlanan
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir.
Araştırma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Ordu ili Fatsa ilçesinde bulunan
Mehmet Akif Ersoy Ortaokulunda 6. sınıfta öğrenim gören öğrencilerle
gerçekleştirilmiştir. 6. sınıfa devam eden öğrencilerden deney grubu 26 öğrenci ve
kontrol grubu 26 öğrenciden oluşmakta olup çalışma toplam 52 öğrenci ile
yapılmıştır. Uygulama, Fen Bilimleri dersi öğretim programına göre 5 hafta (20 ders
saati) sürmüştür. Çalışma sonucunda elde edilen nicel verilerin analizleri SPSS 22.0
programı kullanılarak yapılmıştır. Verilerin analizi yapılmadan önce normallik
testine bakılmış ve verilerin normal dağılım göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu
sebeple analizlerde parametrik olmayan testler kullanılmıştır. Nitel veri analizinde,
deney grubu öğrencileriyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşme sorularından elde
edilen sonuçlarda içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analizlerin sonuçları çizelge
şeklinde sunulmuş ve sonuçları çizelge tablolarına göre yorumlanmıştır. Çalışma
sonucunda, Green Screen uygulamasının kullanıldığı deney grubu öğrencilerinin
başarı, tutum ve açık uçlu soru puanlarına bakıldığında kontrol grubu öğrencilerine
göre istatistiksel olarak anlamlı farklılaşmanın gerçekleştiği sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca yarı yapılandırılmış görüşme sorularının analizine göre, görüşme yapılan
deney grubundan 10 öğrencinin yüksek oranda “Güneş Sistemi ve Tutulmalar”
ünitesine ilişkin görüşlerinin doğru olduğu ve Green Screen uygulamasına yönelik
olumlu yönde görüşlerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlara göre, Green
Screen (Chroma Key) uygulamasının ders öğretiminde ve ders dışı öğrenmede tekrar
amacıyla kullanılabileceği yorumu yapılabilir.
This study aims to explore the effects of Green Screen (Chroma Key)
application on the academic success in and attitude towards the science course in 6th
grade students. This study was designed as quasi-experimental with pretest-posttest
control group, in which quantitative and qualitative research were used together.
Quantitative data were obtained using the success scale, developed by the researcher,
with a reliability of 0.89, open ended questions, and the attitude scale developed by
Nuhoglu (2008). Qualitative data were obtained by using a semi-structured interview
form developed by the researcher.
The study was conducted with 6th grade students at Mehmet Akif Ersoy
Middle School in the Fatsa district of the city of Ordu during the 2020-2021
academic year. The study was conducted with a total of 52 students enrolled in 6th
grade consisting of 26 students in the experiment group and 26 students in the
control group. The implementation continued for 5 weeks (20 class hours) according
to the Science curriculum. The quantitative data obtained in the study were analyzed
using SPSS 22.0 program. A normality test was performed prior to the data analysis
and the results showed that the data had a normal distribution. Thus, non-parametric
tests were used in the analyses. In analyzing the qualitative data which were obtained
from the experiment group students using semi-structured interviews, a content
analysis method was used. The results of the analyses were tabulated and interpreted
accordingly. When the scores of success, attitude, and open-ended questions of the
students in the experimental group, in which the Green Screen application was used,
were examined, a statistically significant difference was found compared to the
control group students. Additionally, the analysis results of the semi-structured
interview questions showed that 10 students in the experiment group who were
interviewed had a higher level of views on the "Solar System and Eclipses" unit and
had positive views on the Green Screen application. These results can be interpreted
as Green Screen (Chroma Key) application can be used for repetition purposes in
classroom teaching and extracurricular learning.