Bu araştırmada, ilkokul öğrencilerinin problem çözme sürecinde oluşturduğu temsil türlerinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma amacına uygun olarak araştırmada nitel araştırma modeli içinde yer alan temel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırma verileri 12 sözel matematik problemi ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 162 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan 162 öğrencinin cevap kâğıdından elde edilen toplam 1944 görsel temsil incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin görsel temsilleri problem çözme sürecinde kullanımlarını anlamak, açıklamak ve bunlara ilişkin temel örüntülere ulaşmak amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda dördüncü sınıf öğrencilerinin problem çözme sürecinde oluşturduğu üç temsil türü (şematik, resimsel ve işlemsel) tanımlanmış ve tanımlanan temsil türleri problemin doğru çözümü bakımından değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme sonucunda problem çözme sürecinde şematik temsil oluşturan öğrencilerin %87.4 oranında probleme doğru cevap verdiği görülmüştür. Resimsel temsil oluşturulan durumlarda problemin yanlış çözülme oranının %91.9 olduğu ve işlemsel temsil oluşturulan durumlarda ise %67.5 oranında probleme yanlış cevap verildiği görülmüştür.
In this research, it is aimed to examine the types of representation that primary school students generated during the problem solving process. For the purpose of the research, the basic research method which is included in the qualitative research model has been adopted. The research data were collected with 12 word problems. The study group of the study is 162 fourth grade students. A total of 1944 visual representations obtained from the response paper of 162 students participating in the study were examined. Content analysis method was used in the analysis of the data. It is aimed to understand and explain the use of visual representations in the problem solving process and to reach the basic patterns related to them. As a result of the research, three kinds of representations (schematic, pictorial and operational) that the fourth grade students generated in the problem solving process are defined and the representation types evaluated in terms of correct solution of the problem. As a result of this evaluation, 87.4% of the students who generated a schematic representation in problem solving process were found to respond correctly. In cases where pictorial representation was generated, the rate of wrong solution of the problem was 91.9%, and in case of operational representation, 67.5% of the problem were answered incorrectly.