dc.contributor.advisor |
Sulak Erkan, Süleyman |
|
dc.contributor.author |
Çapanoğlu Şükrü, Alperen |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-29T11:01:26Z |
|
dc.date.available |
2022-08-29T11:01:26Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.date.submitted |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3137 |
|
dc.description.abstract |
Yazma becerisi iletişim ve fikir üretme konusunda önemli görülmektedir.
Akademik başarı ve günlük yaşamda iyi bir yazma becerisi sergileyebilmenin
önemi açısından yazma becerisinin gelişiminin desteklenmesi gerekmektedir.
Özellikle ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazma becerileri, zihinsel becerileri
kullanma, düşünme süreçleri, fikir üretimi ve kendi yazılarını oluşturmaları
açısından geri plana atılabilmektedir. Araştırmanın amacı bilişsel çıraklık
yöntemiyle ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin yazma becerilerinin gelişiminin
desteklenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması ile
yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcıları, Gaziantep ili Şehitkâmil ilçesinde
araştırmacı öğretmenin görev yaptığı MEB’e bağlı bir ilkokulda yine araştırmacı
öğretmenin kendi sınıfında bulunan 30 ilkokul birinci sınıf öğrencisidir.
Kullanılan veri toplama araçları araştırmacı günlüğü, yarı yapılandırılmış görüşme
formu, ses kayıtları, fotoğraflar, araştırmacı gözlemi ve öğrenci ürünleridir. Elde
edilen veriler üzerinde betimsel analiz ve içerik analizi yapılmıştır. Bulgular
uygulama öncesi, uygulama süreci ve uygulama sonrasına ait olmak üzere üç ana
başlık altında sunulmaktadır.
Sonuçlara göre uygulama öncesinde öğrenciler kendi metinlerini
oluşturamamaktadır. İlkokul birinci sınıfta genellikle dikte ve bakarak yazma
etkinliklerine yer verilmektedir. Öğrenciler sürece katılmamakta ve öğrencilerin
fikir üretimi desteklenmemektedir. Bunun sonucunda ise öğrenciler kendi
metinlerini oluşturamayarak yazmanın doğasından uzak kalmaktadır. Uygulama
sürecinde öğrenciler dokuz hafta boyunca bilişsel çıraklık yöntemi aracılığıyla
yazma becerilerini geliştirmiştir. Uygulama süreci sonunda katılımcılar desteksiz
bir şekilde kendi metinlerini oluşturabilmektedir. Uygulama sonrasında
öğrencilerin yazmaya ilgilisi devam etmektedir. Öğrencilerin ifadelerine göre
uygulanan yazma etkinlikleri yazma becerilerini olumlu yönde değiştirmiştir.
Süreçte yazma etkinliklerini sevdikleri, zorlandıkları anları sevmedikleri
öğrenciler tarafından dile getirilmiştir. Öğrenciler istedikleri bir konu hakkında
yazabileceklerine inanırken iyi bir yazma becerisi hakkında tavsiyeler
vermektedir. |
en_US |
dc.description.abstract |
Writing skill is considered important in communication and idea generation.
In terms of academic success and the importance of exhibiting good writing skills
in daily life, the development of writing skills should be supported. Especially
primary school first grade students' writing skills can be taken into the background
in terms of using mental skills, thinking processes, generating ideas and creating
their own writings. The aim of the research is to support the development of
writing skills of primary school first grade students with the cognitive
apprenticeship method. The research was carried out with action research, one of
the qualitative research methods. The participants of the study are 30 first-year
primary school students in the researcher teacher's own class in a primary school
affiliated with the Ministry of National Education, where the researcher teacher
works in the Şehitkamil district of Gaziantep. Data collection tools used are
researcher diary, semi-structured interview form, audio recordings, photographs,
researcher observation and student products. Descriptive analysis and content
analysis were performed on the obtained data. The findings are presented under
three main headings: pre-implementation, application process and postimplementation.
According to the results, students cannot create their own texts before the
application. In the first grade of primary school, dictation and writing activities
are generally included. Students do not participate in the process and students'
idea generation is not supported. As a result, students cannot create their own
texts and stay away from the nature of writing. During the implementation
process, the students developed their writing skills through the cognitive
apprenticeship method for nine weeks. At the end of the application process, the
participants can create their own texts without support. After the application,
students continue to be interested in writing. The writing activities applied
according to the students' expressions changed their writing skills positively. It
was stated by the students that they liked the writing activities in the process, but
did not like the times when they had difficulties. While students believe that they
can write about a topic they want, they give advice about good writing skills. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
İlkokul, birinci sınıf öğrencileri, yazma becerisi, bilişsel çıraklık, eylem araştırması. |
en_US |
dc.subject |
Primary school, first graders, writing skill, cognitive apprenticeship, action research. |
en_US |
dc.title |
İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Gelişiminin Desteklenmesi: Eylem Araştırması |
en_US |
dc.title.alternative |
Supportıng The Development Of Wrıtıng Skılls Of Prımary School Fırst-Grade Students: Actıon Research |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.contributor.authorID |
0000-0003-4042-891X |
en_US |