Bu araştırmada, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin bilimsel
yaratıcılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır.
Bu amaçla Giresun ili Merkez ilçesinde eğitim gören ilkokul dördüncü sınıf
öğrencilerinden tabakalı örnekleme yöntemiyle 411 tanesiyle çalışma
gerçekleştirilmiştir. Öğrencilere Hu ve Adey (2002)’in geliştirdiği ve Aktamış
(2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Bilimsel Yaratıcılık Ölçeği”
uygulanmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda bilimsel yaratıcılık ile cinsiyet
değişkeni açısından kız öğrenciler lehine anlamlı sonuç çıkmıştır. Anne eğitim
durumu açısından anneleri lisans ve üzeri olan öğrencilerin lehine anlamlı
sonuçlar saptanmıştır. Baba eğitim düzeyi açısından babaları lisans ve üzeri
eğitim düzeyinde olan öğrencilerin bilimsel yaratıcılığın özgünlük alt boyutu
puanlarının yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin kitap okuma alışkanlığı
açısından bilimsel yaratıcılık düzeylerine ilişkin analizlerden kitap okuyanların
lehine sonuçlar elde edilmiştir. Benzer şekilde belgesel izlemekten hoşlanan
öğrencilerin belgesel izlemekten hoşlanmayanlara göre bilimsel yaratıcılık
puanlarının daha yüksek olduğu görülmüştür. Elde edilen bir başka sonuç ise
günlük dijital teknoloji kullanım süresi üç saatten fazla olan öğrencilerin bilimsel
yaratıcılık puanlarının düşük olmasıdır. Ailelerinin gelir durumuna göre ise
öğrencilerin bilimsel yaratıcılık düzeylerinde anlamlı farklılaşma saptanmamıştır
In this study, it was aimed to examine the scientific creativity of primary school
fourth grade students in terms of various variables. For this purpose, scanning
model, one of the quantitative research methods, was used. For this purpose, a
study was carried out with 411 primary school fourth grade students studying in
Giresun Province Central District, using the stratified sampling method. The
"Scientific Creativity Scale" developed by Hu and Adey (2002) and adapted into
Turkish by Aktamış (2007) was applied to the students. As a result of the
analyzes, a significant result was found in favor of female students in terms of
scientific creativity and gender. In terms of maternal education status, significant
results were found in favor of students whose mothers were undergraduate or
higher. In terms of father's education level, it was found that students whose
fathers were at undergraduate or higher education level had high scores on the
originality sub-dimension of scientific creativity. Results in favor of those who
read books were obtained from the analyzes of the scientific creativity levels of
the students in terms of their reading habits. Similarly, students who like to watch
documentaries have higher scientific creativity scores than those who don't like
watching documentaries. Another result is that students who use digital
technology more than three hours a day have low scientific creativity scores.
There was no significant difference in the scientific creativity levels of the
students according to the income level of their families.