Abstract:
Bu çalışmanın amacı, problem genişletme etkinliklerinin öğrencilerin
problem çözme başarısına ve üstbiliş becerisine etkisinin incelenmesidir. Bu
doğrultuda araştırma, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen üzerine
modellenmiştir. Araştırma, 2015-2016 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde
Rize İli Merkez İlçesi’nde bir ilkokulda, 31’i deney ve 30’u kontrol grubunda
olmak üzere, toplam 61 öğrenci ile dokuz hafta boyunca yürütülmüştür.
Araştırmada, deney grubunda yer alan öğrencilere problem genişletme etkinlikleri
uygulaması yapılırken, kontrol grubunda yer alan öğrencilerin dersleri normal
matematik müfredatına göre işlenmiştir. Araştırmada kullanılan veriler; Problem
Çözme Başarı Testi ile Üstbilişsel Bilgi ve Beceri Ölçeği (MSA
‘98R) kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin normal dağılım kontrolü
Kolmogorov-Smirnov testi ile yapılmıştır. Bağımlı iki grup ortalaması Eş-yapma
t-testi (Paired t-test) ile karşılaştırılmıştır. Verilerin analizinde ve sonuçların
yorumlanmasında %5 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır.
Araştırma sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin uygulama süreci
sonunda hem problem çözme başarısında hem de üstbilişsel bilgi ve beceri
düzeylerinde artış olduğu görülmüştür. Ayrıca bu artışın deney grubunda, kontrol
grubuna oranla daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre,
problem genişletme etkinliklerinin hem problem çözme başarısında hem de
üstbiliş bilgi ve becerilerinde artış sağladığı gözlenmiştir.