dc.contributor.author |
Tağ Kalafatoğlu, Şermin |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-17T08:18:57Z |
|
dc.date.available |
2022-08-17T08:18:57Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.identifier.citation |
Tağ Kalafatoğlu, Ş. (2016)Animasyon Filmlerinde Şiddet: 2014 ve 2015’te Gösterime Giren G Sınıfı Yapımlar Üzerine Bir Analiz.Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi,10, s. 104-128. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2851 |
|
dc.description.abstract |
Medyanın farklı türlerinde yer alan şiddet içeriğinin izleyiciler
üzerinde olumsuz etkileri konusu araştırmacıların çalışmalarında
sıklıkla odaklandıkları konulardan biri olmuştur. Özellikle genç
izler kitlenin medya içeriği tüketimini arttırmasıyla birlikte şiddet
unsurlarının onlar üzerindeki olumsuz yansımaları farklı alanlardan
araştırmacıların ve uygulamacıların dikkatlerini çekmektedir. Çocukların
ve gençlerin yoğun bir biçimde tükettiği medya türlerinden
olan animasyon yapımlarının içeriğinde şiddet unsurlarının yer
alması; filmlerin hangi izler kitleye uygun olduğunu gösteren bir
sistem olan reyting sisteminin de sorgulanmasına yol açmaktadır.
Gerçekleştirilen çalışmalar yapımların içerdiği şiddet unsurlarının
neler olduğu; ahlaki anlayışlarının şekillenmesinde ve davranışlarını
yönlendirmede şiddetin sahip olduğu rol ve bu şiddet içeriğinin
çocukların psikolojisine etkisi üzerinde durmaktadır. Araştırmalar
okul öncesi çocukların animasyon filmlerindeki karakterlerin şiddet
içeren eylemlerini izlemelerinin ardından saldırgan davranışlar
sergileyebildiklerini ortaya koymaktadır. Bu türde içeriğe maruz
kalan çocukların tahrik edildikleri ve bu enerjilerini başka bir
aktiviteye belki de kendi sosyal çevrelerine uygun olmayan bir
davranışa dönüştürebildikleri ifade edilmektedir. Çocuklar izlediklerinin
gerçek hayattaki durumların doğru bir şekilde temsili
olduğunu düşünebilmekte ve gerçek dünyadaki şiddet hakkında
çarpık bir görüş geliştirebilmektedirler. Çocukların önemli eğlence
kaynaklarından biri olan animasyon filmlerindeki şiddet unsurunu
ele alan çalışma çerçevesinde 2014-2015 yıllarında sinemalarda
gösterime giren G sınıflandırmasındaki animasyon filmler içerik
analiziyle değerlendirilmiştir. Bu filmlere IMDb: Internet Movie
Database’de yapılan araştırma sonucunda ulaşılmıştır. Çalışmada
değerlendirilen 11 animasyon filmin toplam süresi 790 dakika olup
21 alt kategoriden oluşan bir veri toplama formu bunları incelemekte
kullanılmıştır. Ele alınan filmlerin isimleri şu şekildedir: Rio 2, The
Hero of Color City, Agent F.O.X, The Boxcar Children, My Little
Pony, The Pirate Fairy, Maya the Bee Movie, Frozen in Time, Curious
George, Ooops! Noah is Gone ve Snoopy and Charlie Brown
Peanuts. Bu filmlerin biri hariç tamamında fiziksel, psikolojik ve
sözlü şiddet unsurlarının yer alması; fiziksel şiddetin sonucunda
hedefteki karakterin deneyimlediği acının gösterilmemesi; iyi, kötü
ve nötr karakterlerin hepsinin şiddet içeren davranışlar sergilemeleri;
ağırlıklı olarak vücutlarını bu şiddet dolu davranışlarda silah olarak
kullanmaları gerçekleştirilen analizin sonucunda tespit edilmiştir. |
en_US |
dc.description.abstract |
The researchers who study in media and communication
field often focus on negative effects of violent content of
different genres of media. Especially with increased rate of media
consumption by young audiences, potential negative influence on
this target group interests researchers from different study areas
and people who work in different fields. Animated films are one
of the most popular media content that mostly consume by the
children and youth. When these films have violent content, it leads
to question about the rating system which categorize films with
regard to propriety for audiences. The studies has been done on
the field mainly focus on the type of violent elements that media
genres contain, the main role of violent content in shaping moral
understanding and forming behaviour and the impact of violenceo n
children’s psychology. The studies reveals that preschool children
can exhibit aggressive behavior after watching the violent actions
of the characters in children ‘s animated films. The children who
exposed these kind of violent content could be provoked and could
convert their energy in an inappropriate behavior to their social
environment. Children can think what they watch represent correctly
in real life situations and can develop a distorted view about
real-world violence. This study focus on animated films which are
one of the most important entertainment sources for children and
young audiences. In the study animated films which are G rated
and released in theaters in 2014 and 2015 have been analysed.
Content analysis has been used as a research method. Sample of
the study contains eleven films and their length is 790 minutes. In
the study a content analysis form which has 21 sub-categories has
been used. These movies are found with a research on the website
of IMDb: Internet Movie Database. Names of these films are as it
follows: Rio 2, The Hero of Color City, Agent F.O.X, The Boxcar
Children, My Little Pony, The Pirate Fairy, Maya the Bee Movie,
Frozen in Time, Curious George, Ooops! Noah is Gone ve Snoopy
and Charlie Brown Peanuts. The findings obtained in the study
are as it follows: Physical, psychological and verbal violence take
place in all but one (The Boxcar Children) of these movies; as
a result of physical violence the pain that is experienced by the
characters is not demonstrated in the films; all the good, bad and
neutral characters exhibit violent behavior; the characters mainly
use their bodies as a weapon in the movies. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Animasyon, Şiddet, Çocuk, Reyting Sistemi, G Sınıfı Filmler |
en_US |
dc.subject |
Animated Films, Violence, Children, Rating System, G Rated Films |
en_US |
dc.title |
Animasyon Filmlerinde Şiddet: 2014 ve 2015’te Gösterime Giren G Sınıfı Yapımlar Üzerine Bir Analiz |
en_US |
dc.title.alternative |
Violence in Animated Films: An Analysis of G-Rated Animated Films That Were Released in 2014 And 2015 |
en_US |
dc.type |
article |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.authorID |
TR196150 |
en_US |