Amaç: Bu araştırmanın amacı Samsunspor taraftarları özelinde, futbol
taraftarlarının takımları ile özdeşleşme düzeyleri ile takımlarına yönelik merak
düzeyleri arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Bu doğrultuda, çalışmada
taraftarların takımları ile özdeşleşme düzeylerinin takımlarına yönelik merak
düzeyleri, özel bilgi, genel bilgiler ve spor tesis bilgisi ile olan ilişkisinin ortaya
konulması amaçlanmıştır. Araştırmanın bir diğer amacı ise cinsiyet, yaş, medeni
durum, katılımcıların eğitim düzeyleri, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi,
taraftar türü, lisanslı spor yapma durumu, takımın lisanslı ürünlerini satın alma durumu
ile özdeşleşme ve spora özel merakları arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığını
ortaya koymaktır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmada verilerin elde edilmesi noktasında anket
yöntemine başvurulmuştur. Anket içerisinde katılımcıların kişisel bilgileri ve spora
yönelik görüşlerinin yer aldığı kısım ile taraftarı olunan takımla özdeşleşme düzeyinin
belirlendiği kısım ve takımlarına yönelik merak düzeylerini ortaya koyan soruların yer
aldığı kısım yer almaktadır.
Araştırmada katılımcıların kişisel bilgilerini ortaya koyan sorular içerisinde
cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi,
meslek, aylık gelir düzeyi ve yaşanılan yer soruları yer almaktadır. Katılımcıların
spora yönelik görüşlerini ortaya koyan sorular içerisinde ise “lisanslı olrak spor yapma
durumu, takımın maçlarının nereden izlendiği, taraftarı olunan takımın maçlarına
gitme sıklığı, taraftar türü, üyelik durumu, taraftarı olunan takımın lisanslı ürünlerii
satın alma ve maçlarına ne sıklıkla gitme durumu ile tutulan takımın lisanslı ürünlerini
satın alma durumu” soruları yer almaktadır.
Bulgular: Bu çalışmada Samsunspor taraftarları örnekleminde tutulan takımla
özdeşleşme düzeyi ile takıma yönelik merak arasındaki ilişki ortaya konmaya
çalışılmış, bu kapsamda da 392 taraftar ile görüşülmüş. Anket uygulamansın yer aldığı
IV
araştırmada katılımcıların takımlarıyla özdeşleşme düzeylerinin %46,52 olduğu ortaya
çıkmış iken merak düzeyleri %44,61 olarak ortaya çıkmıştır. Katılımcıların %36’sının
sadece taraftar olduğu, %64’ünün ise fanatik taraftar olduğu ortaya çıkmıştır.
Sonuç: Tutulan takımla özdeşleşme düzeyi ile takıma yönelik merak ve genel
bilgi, özel bilgi ve spor tesisine yönelik bilgi arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki
olduğu ortaya çıkmıştır.
Tutulan takıma yönelik merak düzeyi ile; cinsiyet, taraftar türü ve takımın
lisanslı ürünlerini satın alma durumu arasında anlamlı bir farklılık olduğu ortaya
çıkmış iken yaş, medeni durum, eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi
ve lisanslı spor yapma arasında anlamlı bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır.
Tutulan takıma yönelik özdeşleşme düzeyi ile; cinsiyet, yaş, medeni durum,
takımın lisanslı ürünlerini satın alma durumu ve taraftar türü arasında anlamlı bir
farklılık olduğu buna karşın arasında ise eğitim düzeyi, anne eğitim, baba eğitim
düzeyi ve lisanslı spor yapma arasında anlamlı bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır.
Objective: The aim of this research is to reveal the relationship between the
football fans' teams and their level of identification and their curiosity about
Samsunspor fans. In this direction, the aim of the study is to reveal the curiosity of the
fans and their level of identification with their teams, their relationship with special
information, general information and sports facility information. Another aim of the
study is whether there is a significant difference between gender, age, marital status,
education level of the participants, mother education level, father education level, fan
type, licensed sports, the team's purchase of licensed products, and identification and
sports-specific.
Material and Method: In the study, the survey method was used to obtain data.
The questionnaire includes the personal information of the participants and their
opinions about the sport, and the part where the level of identification with the team
that is supported and the questions that reveal their level of curiosity towards their
teams.
In the research, the questions that reveal the personal information of the participants
include gender, age, marital status, education level, mother education level, father
education level, occupation, monthly income level and place of residence. Among the
questions that reveal the opinions of the participants about the sport, “the status of
doing sports by being licensed, where the matches of the team are watched, the
frequency of going to the matches of the advocated team, the type of the fan, the status
of the membership, the number of the team that is supported by the licensed products,
and how often the team is kept in the matches.
Results: In this study, the relationship between the level of identification with
the team held in the Samsunspor fans sample and the curiosity towards the team was
tried to be revealed, in this context, 392 fans were interviewed. In the study, in which
the questionnaire was applied, the level of identification of the participants with their
teams was found to be 46.52%, while the curiosity levels were 44.61%. It was revealed
VI
that 36% of the participants were only fans, and 64% were fanatical fans.
Conclusion: - There was a positive relationship between the level of identification with
the team held and the curiosity and general knowledge, special knowledge and
information about the sports facility. With the level of curiosity towards the held team;
While there was a significant difference between gender, fan type and the team's
purchase of licensed products, there was no significant difference between age, marital
status, education level, mother education level, father education level and licensed
sports. With the level of identification for the team held; However, there was a
significant difference between gender, age, marital status, purchasing of licensed
products of the team and fan type, whereas there was no significant difference between
education level, mother education, father education level and doing licensed sports.