dc.contributor.author |
Özkan, Zeynep Sude |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-10T11:44:57Z |
|
dc.date.available |
2022-08-10T11:44:57Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.date.submitted |
2017 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/277 |
|
dc.description.abstract |
Hayat bilgisi dersi, değer eğitiminde temel derslerden biridir.Bu nedenle bu
araştırmada 2016-2017 eğitim öğretim yılında MEB’in okutulacak ders kitabı
olarak belirlediği özel bir yayınevine ait ilköğretim 3. Sınıf Hayat bilgisi ders
kitaplarındaki değerler metinlerle ve görsellerle incelenmiştir.Bu çalışmada,
3.sınıf hayat bilgisi ders kitaplarındaki metin ve görselleri değer perspektifinden
incelemek, değerlerin kitapta yer alan kullanım sıklığını tespit etmek ve değerler
açısından daha işlevsel kitapların hazırlanmasına katkıda bulunabilmek
amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme
modeli kullanılmıştır.Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yöntemi esas
alınmıştır. Bu çalışmada NVIVO 10 programı yardımı ile ders kitaplarında
bulunan metinler ve resimler analiz edilmiştir. MEB 3.Sınıf Hayat Bilgisi Öğretim
Programında öğrencilere kazandırılması hedeflenen 20 değerin ders kitaplarındaki
durumu, hazırlanan formdan hareketle incelenmiştir. Metinlerde yer alan değer
içerikli ifadeler belirlenmiştir. Görsel ifadelerden değer eğitimi amacı taşıyanlar
tespit edilmiştir. İncelemenin sonucunda; sevgi değeri (%13,5), hoşgörü değeri
(%13,2), saygı değeri (%13,1), sorumluluk değeri (%8,5), çalışkanlık değeri
(%6,7) hayat bilgisi ders kitabında en sık rastlanan değerler olmuştur. sabır
değeri(%2,2), bilimsellik değeri (%1,7), doğa sevgisi değeri (%1), estetik değeri
(%0,8), misafirperverlik değeri (%0,7) ise en az rastlanan değerlerdir. Çalışma
sonuçlarına göre en çok yer alan değer sevgi değeri (%13,5) ve en az yer alan
değer ise misafirperverlik (%0,7) değeridir. Elde edilen bulgulara dayanılarak
önerilerde bulunulmuştur. |
en_US |
dc.description.abstract |
,Life science lesson is one of the basic lessons in value education. For this reason
in this research, texts and visuals in primary school 3rd grade Life Science
textbooks of a private publishing firm,which was acknowledged by the Ministry
of Education in 2016-2017 education year, were examined in terms of value
education. In this study, it was aimed to examine the values in third grade life
science textbooks, to determine the distributions and ratios of these values, and to
contribute to the preparation processes of more functional books in terms of
values in future. The document review model which is one of the qualitative
research methods was used in the research. In the analysis of the data, descriptive
analysis method was taken as basis. Then, the texts and visuals in textbooks were
analyzed with NVIVO 10 program. The situation of the 20 valuesintextbooks
which are aimed to be given to the students in the 3rd grade life science curriculum
was investigated by using the prepared “Value Inspection Form”. First, the value
expressions in the texts are determined. Then, those carrying the aim of value
education from visual expressions have been identified. As a result of the
examination; love value (13,5%), tolerance value (13,2%), respect value (13,1%),
responsibility value (8,5%), diligence value (6,7%% were the most frequent ones.
patience value (2,2%), scientific value (1,7%), nature love value (1%), aesthetic
value (0,8%) and hospitality value (0,7%) are the least common values. According
to the study results, the most valuable value is love value (13.5%) and the least
value is hospitality (0.7%) value. Based on these findings, suggestions were made
at the end |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Hayat bilgisi dersi, ders kitabı, değer, doküman analizi.,Life sciences lesson, textbooks, value, document analysis. |
en_US |
dc.title |
Hayat Bilgisi Ders Kitaplarındaki Metin ve Görsellerin Değerler Açısından İncelenmesi |
en_US |
dc.title.alternative |
INVESTİGATİON OF THE VALUES İN LİFE SCİENCE TEXT BOOKS İN TERMS OF TEXTS AND VİSUALS |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Sosyal Bilimler Enstitüsü |
en_US |