Doğal ve yapay çevre insanoğlu için yaşam alanı oluşturur. Bu yaşam alanı pek çok
farklı olgu tarafından şekillendirilir ve farklı işlevleri insanların hizmetine sunar.
Çevreyi şekillendiren tüm olgular insanların üzerine farklı ve önemli etkilere sahiptir.
Çevre ve insan arasındaki bu etkileşim duyular aracılığıyla sağlanır. İnsan
duyularıyla çevresini okur, algılar ve anlar. Mekân tasarımı da bu duyusal etkileşimi
kullanır. İnsan mekânsal bilgiyi tüm duyuları aracılığıyla edinir. Ancak mekânı
algılamakta en etkili iki duyu olan görme ve işitme çok daha etkin ve kalıcı bilgiler
sağlar. Bu nedenle de çoğu zaman mekân tasarımlarında insanların görme ve işitme
duyularına hitap eden etkenler ön plana çıkar. Görme ve işitme duyularının etki
mekanizması ve bu duyular üzerine etki eden faktörlerin belirlenmesi mekân tasarımı
açısından özellikle önemlidir.
Çalışmada da, görme ve işitme duyularının tek başlarına ve beraber mekân
tasarımına nasıl ve ne boyutta etki ettiklerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu yolla
insanın bulunduğu mekândaki işitsel ve görsel bilgilerin insanın mekân deneyimini
geliştirmeye katkısı araştırılmıştır. Bunu belirlemek üzere insanların
deneyimledikleri işitsel ve görsel bilgilerin mekân algılarına olumlu ve olumsuz
etkileri gözlemlenmiştir.
Çalışmada, birebir ve toplu anket yöntemi izlenmiştir. Hazırlanan işitsel ve görsel
materyaller bireylere önce dinletilerek, sonra izlettirilerek ve daha sonra da eş
zamanlı olarak hem dinletilip, hem izlettirilerek mekân değerlendirmelerine ilişkin
algısal farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca etkileşimli anketten bağımsız olarak, ses
ve görüntünün mekânda kullanımı hakkında standart anket formu uygulanmıştır
Daha sonra istatistikî analizler ile etkileşimler ortaya konmuştur.
Çalışmanın sonucunda; Ses, görüntü ve her ikisinin birlikteliğinin farklı
kombinasyonlarının insanların mekân algısı üzerine etkili olduğu ve hangi etkinin
hangi şartlarda gerçekleştiği ortaya konmaktadır.,The natural and artificial environment creates living space for human. This living
space is shaped by many different fact and presents different functions to the service
of people. All fact shaping the environment have different and important effects on
people. This interaction between the environment and the person is provided by way
of the senses. Human sense read, perceive and understand the environment. The
space design also uses this sensory interaction. Human acquires spatial knowledge
through all senses. However, sight and hearing, which are the two most effective
senses in perceiving space, provide much more effective and lasting information. For
this reason, the factors that appeal to the sense of sight and hearing of people in the
space design most of the time come to the forefront. The mechanism of effect of
sight and hearing senses and determination the factors affecting above these senses
are particularly important in terms of space design.
In the study, it was aimed to reveal how and in what dimension the vision and
auditory senses affect the space design solitary and together. In this way, the
contribution of the audiovisual and visual information in the space of the human
being to the development of human spatial experience will be investigated. About
determine this, positive and negative effects of audiovisual and visual information
experienced by people on spatial perceptions will be observed.
In the study, one to one and collective survey method will be followed. The
perceptual differences of space evaluations the prepared audiovisual and visual
materials will be determined by listening to the individuals first, then watching them,
and then simultaneously both listening and watching them at the same time. Also,
independent of the interactive survey, a standard survey form will be applied on the
use of audio and visual space. Interactions with statistical analyzes will then be
revealed.
Targeted at the end of the study; the sound, the image, and different the combination
togetherness of the two is to show that people are effective on spatial perception and
which influence which conditions the action takes place.
This living
space is shaped by many different fact and presents different functions to the service
of people. All fact shaping the environment have different and important effects on
people. This interaction between the environment and the person is provided by way
of the senses. Human sense read, perceive and understand the environment. The
space design also uses this sensory interaction. Human acquires spatial knowledge
through all senses. However, sight and hearing, which are the two most effective
senses in perceiving space, provide much more effective and lasting information. For
this reason, the factors that appeal to the sense of sight and hearing of people in the
space design most of the time come to the forefront. The mechanism of effect of
sight and hearing senses and determination the factors affecting above these senses
are particularly important in terms of space design.
In the study, it was aimed to reveal how and in what dimension the vision and
auditory senses affect the space design solitary and together. In this way, the
contribution of the audiovisual and visual information in the space of the human
being to the development of human spatial experience will be investigated. About
determine this, positive and negative effects of audiovisual and visual information
experienced by people on spatial perceptions will be observed.
In the study, one to one and collective survey method will be followed. The
perceptual differences of space evaluations the prepared audiovisual and visual
materials will be determined by listening to the individuals first, then watching them,
and then simultaneously both listening and watching them at the same time. Also,
independent of the interactive survey, a standard survey form will be applied on the
use of audio and visual space. Interactions with statistical analyzes will then be
revealed.
Targeted at the end of the study; the sound, the image, and different the combination
togetherness of the two is to show that people are effective on spatial perception and
which influence which conditions the action takes place.