Abstract:
Bu araştırmanın amacı Suudi Arabistan Türk okullarında görev yapan
öğretmenlerin sorunlarını tespit etmektir. Suudi Arabistan’da Türk vatandaşlarının
çabalarıyla kurulmuş, MEB ve Riyad Büyükelçiliği himayelerinde eğitim
veren 8 Türk okulu bulunmaktadır. Tümüyle Türk eğitim sisteminin uygulandığı
bu okullarda Mayıs 2012 tarihi itibariyle MEB tarafından gönderilen 305
öğretmen görev yapmakta ve 5729 öğrenci eğitim almaktadır. Araştırmada tarama
yöntemi ve anket tekniği kullanılmıştır. Gönüllülük esasına göre 226 öğretmen
araştırmaya katılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin
Suudi Arabistan’ı tercih etmelerindeki en önemli faktör “kutsal
mekânlar”dır. Öğretmenler görev yaptıkları okulların “fiziki koşulları”nı eğitim-öğretim
için yeterli bulmazken en çok “sağlık”la ilgili konularda sıkıntı
yaşamaktadırlar.
Description:
The aim of this study is to find out what difficulties Turkish teachers
working in Saudi Arabia have. There are 8 Turkish schools throughout Saudi
Arabia which have been established and financed all by Turkish citizens, under
the control and support of Turkish Ministry of National Education and Riyadh
Turkish Embassy. Being totally subject to Turkish educational system, there are
305 teachers who were sent by Turkish Ministry of National Education and 5729
students in the date of May 2012. According to the results of the research, the
dominant factor why teachers prefer Saudi Arabia is the “Islamic holy cities”.
They think the “physical capacities” of their schools not sufficient for education
and they mostly have difficulties about “medical” services.
Key Words: Teachers’ problems, abroad service, Turkish school, Saudi Arabia