DSpace Repository

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Tercih Ettikleri Ölçme Araçları

Show simple item record

dc.contributor.author Gündoğdu, Yusuf Bahri
dc.date.accessioned 2022-08-17T07:25:23Z
dc.date.available 2022-08-17T07:25:23Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation GÜNDOĞDU, Yusuf Bahri. "Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Tercih Ettikleri Ölçme Araçları." Journal of Faculty of Theology of Istanbul University/Istanbul Üniversitesi Ilahiyat Fakültesi Dergisi 27 (2012). en_US
dc.identifier.uri http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/2726
dc.description Measurement Tools Religious Culture and Moral Knowledge Teachers Preferred In this study the measurement tools used by the Religious Culture and MoralKnowledge (RMCK) teachers have been examined, who teach in the classes where constructiveprogram is based on constructivist approach in the year 2008-2009. This research done in theprimary schools of Istanbul comprised the public and private school RMCK teachers. In theresearch, “relational scan” model and “questionnaire” technique were used. The 557questionnaires attained from the 16 districts of Istanbul were analyzed by Statistics Program forSocial Sciences (SPSS). According to the study results, the RMCK teachers prefer traditionaltools more commonly than alternative ones and they mostly prefer performance task as ameasurement tool. Keywords: Traditional measurement instruments, alternative measurement tools,measurement, assessment, RMCK curriculum. en_US
dc.description.abstract Bu araştırmada yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanan öğretim programlarının uygulandığı sınıflarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerinin tercih ettikleri ölçme araçları incelenmiştir. İstanbul örneğinde yürütülen çalışma, 2008–2009 yılında ilköğretim okullarında görev yapan resmi-özel okullarda görev yapan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenlerini kapsamaktadır. Araştırmada “ilişkisel tarama” modeli ve “anket” tekniği kullanılmıştır. İstanbul'un 16 ilçesinden elde edilen 557 anket verisi, SPSS paket programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler geleneksel ölçme araçlarını, alternatif ölçme araçlarına göre daha çok tercih etmektedirler. DKAB öğretmenlerinin en çok tercih ettiği ölçme aracı performans görevi olmuştur. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Geleneksel ölçme araçları, alternatif ölçme araçları, ölçme, değerlendirme, DKAB Öğretim Programı en_US
dc.title Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Tercih Ettikleri Ölçme Araçları en_US
dc.title.alternative Measurement Tools Religious Culture and Moral Knowledge Teachers Preferred en_US
dc.type article en_US
dc.contributor.department Ordu Üniversitesi en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account