Tarih boyunca diller birbirleri ile etkileşim içerisinde olurlarken pek
çok nedenlerle insanlar anadilleri dışında başka dilleri de öğrenme
gereksinimi duymuşlardır. Modern dünyada 19. yüzyıl ile birlikte değişen
dünya düzeni, yaşanan sosyo-kültürel, siyasi ve ekonomik gelişmeler dil
kullanımlarını, dil politikalarını ve dil coğrafyalarını da etkilemiştir.
18. yüzyılda başlayıp 19. yüzyılda yaygınlaşan ve günümüze gelinen
süreçte dünyada ortak haberleşme dili konumuna gelen İngilizce, yabancı dil
olarak neredeyse bütün ülkelerde öğretilmektedir. Bu sebeple çalışmada
yabancı dil olarak İngilizce esas alınmıştır. Yabancı dil olarak öğretimi 11.
yüzyıla, DîvânüLügati’t-Türk’e kadar uzanan Türkçenin de günümüzde gerek
Türkiye’de gerekse yurtdışında öğretimi gerçekleştirilmektedir. Bu iki dilin
öğretim yöntemlerinin birlikte ele alınması, karşılaştırılması dilbilim
çalışmalarına katkı sağlayacağını düşünüyoruz.
Bu çalışmanın Giriş bölümünde; tarihteki dil çalışmaları, dil öğretimi
gibi konular ele alınmıştır. Öğretim Metotları bölümünde; dil öğretiminde
uygulanan metotlar genel hatlarıyla değerlendirilmiştir. İngilizce Öğretimi
bölümünde İngilizce öğretim yöntem ve teknikleri, Türkçe Öğretimi
bölümünde ise Türkçe öğretim yöntem ve teknikleri ele alınmıştır. İngilizce
Öğretimi ile Türkçe Öğretiminin Birlikte Değerlendirilmesi bölümünde, bu
öğretim yöntemleri birlikte incelenmiş ve İngilizce öğretiminden hareketle
Türkçe öğretimi irdelenmiştir. Sonuç bölümünde ise İngilizceden hareketle
Türkçe öğretim yöntem ve tekniklerinin uygulama sonuçları ortaya konmuş
ve çalışmaya kaynaklık eden eserler de Kaynakça bölümünde verilmiştir.,
While languages have been interacting to each others, for many
reasons, people are in need of learning other languages except for mother
tongue. Changing World order during 19. Century, social, cultural, politics
and economical developments have effects language usages, language issues
and the geographyin which languages are spoken in modern World.
In the process, starting in 18. century, in common in 19. century and
lasting nowadays, English that have been common in the World is taught
nearly in all the countries. For this reason, English is based on as foreign
language in the study. Turkish is taught not only in our country but also
abroad, which dates back to 11. century, “Divan-ı Lügat-it Türk” as a foreign
languages.we consider that ıf both of language methods are evaluated and
compared, this can be useful for linguistic studies.
In preview part of this study, such as language studies in the history,
teaching language have been searched. In teaching method party, the
methods implemented in language teaching method in a wide range have been
evaluated while Turkish teaching method and tecniques are assessed in
Turkish Teaching part. In the part that English and Turkish taken into
consideration together, these teaching methods have been questioned via
English Teaching. In conclusion part, the implementation results of Teaching
Turkish methods via English have been formed and sources refering to the
study are given in reference part.