DSpace Repository

İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sesli Okuma Becerilerinin Okula Başlama Yaşına Göre Değerlendirilmesi

Show simple item record

dc.contributor.author Bayat, Seher
dc.date.accessioned 2022-08-16T10:25:21Z
dc.date.available 2022-08-16T10:25:21Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation KSBD, Hüseyin Hüsnü Tekışık Özel Sayısı (Cilt 1) İlkbahar 2015, y. 7, s. 241-251 en_US
dc.identifier.uri http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1860
dc.description.abstract değerlendirilmesi ve okula başlama yaşına göre sesli okuma başarı düzeyleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmanın modeli "betimleyici, tarama modeli"dir Araştırma Ordu ili Merkez ilçesinde öğrenim gören 3406 birinci sınıf öğrencisinden şans yoluyla seçilen 174 birinci sınıf öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Öğrencilerin sesli okuma başarı düzeylerini değerlendirmek için metin okutulmuş ve okuma becerileri "Okuma Becerisi Gözlem Formu" ile değerlendirilmiştir. Öğrencilerin okula başlama ayına göre sesli okuma başarı düzeyleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için Tek Yönlü Varyans yapılmıştır. Araştırma sonucunda birinci sınıf öğrencilerinin sesli okuma başarı düzeylerinin yeterli olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Bir diğer bulgu ise 60-66 ayında okula başlayan birinci sınıf öğrencilerinin 67 ve üstünde okula başlayan öğrencilere göre sesli okuma başarı düzeylerinde negatif yönde anlamlı bir fark olduğudur. en_US
dc.description.abstract The aim of the study is to determine the success levels of oral reading skills of rst graders in primary school and to investigate the success levels according to the variable school-starting month. Model of the research is "descriptive model". Research was used for observation techniques. The research was carried out with 174 rst grade students in the province of Ordu. The oral reading success levels of students were evaluated through "Reading Skills Observation Form". Whether there is a meaningful difference between the oral reading success levels according to school starting month was analysed using One Way Anova. The data was analysed by using statistical methods such as percentage values, frequency, standard deviation and arithmetic mean. According to the research results, it was established that their oral reading success levels were sufcient when the total scores the rst graders achieved in the reading skills observation form were examined. However, it was found that the abilities to read fast and uently, to read by paying attention to the stress, intonation and quotations, to read without rereading, and to read letters, syllables and words without stopping were medium-level. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject 60-66 Aylık İlkokul Birinci Sınıf Öğrencileri en_US
dc.subject 60-66 Months Old First Grade Students en_US
dc.subject İlkokuma Yazma Öğretimi en_US
dc.subject Oral Reading Success Level en_US
dc.subject Sesli Okuma Başarı Düzeyi en_US
dc.subject Teaching Basic Reading and Writing en_US
dc.title İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sesli Okuma Becerilerinin Okula Başlama Yaşına Göre Değerlendirilmesi en_US
dc.title.alternative Primary School First Year Students' Success on Oral Reading According to School Starting Age en_US
dc.type article en_US
dc.contributor.department Ordu Üniversitesi en_US
dc.contributor.authorID TR52792 en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account