değerlendirilmesi ve okula başlama yaşına göre sesli okuma başarı düzeyleri arasında
anlamlı bir fark olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmanın modeli
"betimleyici, tarama modeli"dir Araştırma Ordu ili Merkez ilçesinde öğrenim gören
3406 birinci sınıf öğrencisinden şans yoluyla seçilen 174 birinci sınıf öğrencisi
üzerinde yürütülmüştür. Öğrencilerin sesli okuma başarı düzeylerini değerlendirmek
için metin okutulmuş ve okuma becerileri "Okuma Becerisi Gözlem Formu" ile
değerlendirilmiştir. Öğrencilerin okula başlama ayına göre sesli okuma başarı
düzeyleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için Tek Yönlü Varyans
yapılmıştır. Araştırma sonucunda birinci sınıf öğrencilerinin sesli okuma başarı
düzeylerinin yeterli olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Bir diğer bulgu ise 60-66 ayında
okula başlayan birinci sınıf öğrencilerinin 67 ve üstünde okula başlayan öğrencilere
göre sesli okuma başarı düzeylerinde negatif yönde anlamlı bir fark olduğudur.
The aim of the study is to determine the success levels of oral reading skills of rst
graders in primary school and to investigate the success levels according to the variable
school-starting month. Model of the research is "descriptive model". Research was
used for observation techniques. The research was carried out with 174 rst grade
students in the province of Ordu. The oral reading success levels of students were
evaluated through "Reading Skills Observation Form". Whether there is a meaningful
difference between the oral reading success levels according to school starting month
was analysed using One Way Anova. The data was analysed by using statistical
methods such as percentage values, frequency, standard deviation and arithmetic mean.
According to the research results, it was established that their oral reading success
levels were sufcient when the total scores the rst graders achieved in the reading
skills observation form were examined. However, it was found that the abilities to read
fast and uently, to read by paying attention to the stress, intonation and quotations, to
read without rereading, and to read letters, syllables and words without stopping were
medium-level.