Abstract:
Bu çalışma, aile planlaması (AP) hizmetleri ile ilgili olarak kadınlara verilen planlı
eğitim ve danışmanlığın AP hizmetlerinden memnuniyet düzeyine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
İki aşamalı olan araştırmanın birinci aşaması tanımlayıcı olarak, ikinci aşaması ise ön
test-son test kontrol gruplu, yarı deneysel olarak yapılmıştır. Araştırma Ordu ili Ana Çocuk
Sağlığı ve Aile Planlaması (AÇSAP) Merkezinde gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamanın verileri; 1
Nisan-15 Haziran 2004 tarihleri arasında, ikinci aşamanın verileri 1 Temmuz 2004-15 Ocak 2005 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırmanın her iki aşamasında da örneklem seçimi rastlantısal örnekleme yöntemiyle yapılmıştır. Birinci aşamadaki örneklem sayısı 356’ dır. İkinci aşamada ise 53 deney, 51 kontrol grubu olmak üzere toplam 104 kadınla çalışılmıştır. Veriler, demografik özellikleri içeren soru formu ve Aile Planlaması Hizmetlerinden Memnuniyet Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde aritmetik ortalama, standart sapma ve t testi kullanılmıştır.
Deney ve kontrol grubundaki kadınların ön-test ve son-test APHMÖ puan ortalama değerleri karşılaştırıldığında; deney grubunda istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu (P<0.001), kontrol grubunda ise farkın anlamsız olduğu belirlenmiştir (P>0.05).