dc.contributor.author |
Yılmaz, Tufan |
|
dc.date.accessioned |
2022-08-12T08:38:40Z |
|
dc.date.available |
2022-08-12T08:38:40Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.date.submitted |
2013 |
|
dc.identifier.uri |
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/1181 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışmada Eylül 2011- Kasım 2012 av sezonunda Karadenizde faaliyet gösteren
balıkçı gemilerinin güverte üstü avcılık mekanizasyonları ve köprüüstü balık
bulucu cihazları incelenmiştir. Araştırmada özellikle avcılık mekanizasyonunun
yoğun olarak kullanıldığı gırgır ve trol tekneleri ele alınmıştır. İncelenen balıkçı
teknelerinin boyları 12 ile 50 m arasında genişlikleri ise 4 ile 15 m arasında
değişmektedir. Güverte üstü ekipmanlarından ağ kaldırma sistemleri, vinçler,
kreynler, özel mekanik sistemler, mataforalar ve balık pompalarının avcılık
operasyonuna pozitif katkısı olmakla birlikte, balıkçı gemilerinin boylarının
artmasıyla mekanizasyonların yapısal değişiklik göstermediği ancak boyut olarak
değiştiği belirlenmiştir. Bilhassa 20 m üzerindeki balıkçı gemilerinde bu
mekanizasyonların daha yoğun olarak kullanıldığı tespit edilmiştir. Özellikle gırgır
ağı kaldırma sistemlerinde kullanılan bumba donanımların, yerlerini 180˚
dönebilen hidrolik sistemlerle çalışan kreyn sistemlerine bıraktığı ve bu gelişme
sonucunda 3-4 kişilik bumba donanımı ekibi ile yapılan işin, 1-2 kişi ile yapılır
hale geldiği belirlenmiştir.
Köprü üstü balık bulucu cihazlar avcılık operasyonunun süresini kısaltmakta ve
maliyet-fayda oranlarına pozitif katkı sağlamaktadır.,In this study, on bridge and on board fish finding equipments of Fishing Veseels,
on the Blacksea between September 2011 – November 2012 period has analised.
In this analyse, purse seinrs and trawlers were priority. L.O.A of the vessels
variates 12 to 50 meters, and breathed from 4 to 15 metres. On Board equipments,;
such as net cranes, winches , sepcial systems, davits and fish pumps are, however
occours size variations acording to vessel size, fundementaly they are smilar to
eachother.
It has noticed that, the Vessels over 20 m L.O.A. uses these mechenisations
intensively. Especially seiner net holding equipment such as boom gears, left their
appereance to hydrolic cranes that avaliable to serves 180˚, which allows the entire
operation held by 1-2 personel on board, instead of 3 to 4.
On Bridge fish finders shortens the capture operation and has positive effect to cost
efficency. |
en_US |
dc.description.abstract |
In this study, on bridge and on board fish finding equipments of Fishing Veseels,
on the Blacksea between September 2011 – November 2012 period has analised.
In this analyse, purse seinrs and trawlers were priority. L.O.A of the vessels
variates 12 to 50 meters, and breathed from 4 to 15 metres. On Board equipments,;
such as net cranes, winches , sepcial systems, davits and fish pumps are, however
occours size variations acording to vessel size, fundementaly they are smilar to
eachother.
It has noticed that, the Vessels over 20 m L.O.A. uses these mechenisations
intensively. Especially seiner net holding equipment such as boom gears, left their
appereance to hydrolic cranes that avaliable to serves 180˚, which allows the entire
operation held by 1-2 personel on board, instead of 3 to 4.
On Bridge fish finders shortens the capture operation and has positive effect to cost
efficency. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Trawler, Purse-Seiner, Fisheries Gear, Fish Finders Device, Fisheries Development, Blacksea,Trol teknesi, Gırgır teknesi, Balıkçılık Mekanizasyonları, Balık Bulucu Cihazlar, Balıkçılık Yönetimi, Karadeniz |
en_US |
dc.title |
Balıkçı Gemilerinde Avcılık Mekanizasyonu ve Balık Bulucu Cihazlar |
en_US |
dc.title.alternative |
FISHERIES MECHANISATION AND FISH FINDER DEVICES ON FISHIERIES VESEELS |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Ordu Üniversitesi |
en_US |
dc.contributor.department |
Fen Bilimleri Enstitüsü |
en_US |