Abstract:
Bu araştırma evsel atıklar ve geri dönüşüm konusunda uygulanan probleme dayalı STEM etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve farkındalığı üzerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada verilerin toplanması, nitel ve nicel verilerin birlikte kullanıldığı karma araştırma desenine uygun olarak iç içe geçmiş karma yöntemle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 2019-2020 eğitim öğretim yılında Ordu ili, Ünye ilçesinde bulunan bir özel ortaokulda iki farklı sınıfta öğrenim görmekte olan 15 deney ve 15 kontrol grubu olmak üzere toplam 30 tane 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Deney grubuna probleme dayalı STEM etkinlikleri uygulanırken, kontrol grubuna ise 2013 fen bilimleri öğretim programına göre ders işlenmiştir. Çalışma her iki grupta haftada 4 ders saati olmak üzere toplam 8 ders saati süresinde tamamlanmıştır. Araştırmada uygulama öncesi ön test ve sonrası son test olarak "Evsel Atıklar ve Geri Dönüşüm Başarı Testi" kullanılırken öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amacıyla "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" uygulanmıştır. Elde edilen nicel veriler SPSS analiz programı aracılığıyla bağımsız t-testi ile analiz edilirken, nitel verilerin analizi ise betimsel analiz yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulardan, evsel atıklar ve geri dönüşüm konusuna ilişkin deney grubuna uygulanan "Probleme Dayalı STEM" etkinliklerinin öğrencilerde akademik başarı düzeyi ve farkındalığı arttırdığı sonucu çıkmıştır. Deney grubuna uygulanmış olan "Probleme Dayalı STEM" etkinliklerinin, bu gruptaki öğrencilerin çöplerin hangilerinin geri dönüştürülebilir olup hangilerinin olmadığına ait daha doğru saptamalar yapmasına ve atıkları doğru şekilde tanıyarak sınıflandırmasına yardımcı olduğu belirlenmiştir. Bunun yanı sıra "Probleme Dayalı STEM" öğretimi sonunda öğrencilerin derse katılımın arttığı ve eğlenceli bir öğrenme ortamının oluştuğu gözlemlenmiştir. Araştırma sonucunda Probleme Dayalı STEM etkinliklerin daha uzun çalışma sürelerine yayılarak gerçekleştirilmesi ve tüm öğretim kademelerinde birbirlerini destekleyici şekilde tasarlanarak kazanımlar içerisinde yer alması gerektiği önerilmektedir.