Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/992
Title: | Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Uzay-Zaman Kavramı Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Ölçülmesi |
Other Titles: | MEASUREMENT OF KNOWLEDGE LEVELS ABOUT SPACE-TIME CONCEPT OF SCIENCE TEACHER CANDIDATES |
Authors: | Abay, Cengizhan Ordu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
Keywords: | Gravity, Space-Time, Speed of light, Space, Time,Kütle çekimi, Işık hızı, Uzay-Zaman, Uzay, Zaman |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Ordu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
Abstract: | Bu araştırmanın amacı; Fen Bilgisi öğretmen adaylarının Uzay, Zaman, Hız ve Kütle
çekiminin Uzay-Zaman bağlamında bilgi düzeylerini ölçmek ve Uzay-Zaman kavramının
farkındalığı ile Zamanın değişebilirliğini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi
tarama (survey) modeli olan betimsel araştırma tekniği kullanılmıştır. Çalışmada veri
toplama aracı olarak 15 soruluk anket geliştirilmiştir. 3 aşamadan oluşan anketin ilk aşaması
3 şıklı çoktan seçmeli olarak, ikinci aşaması 4 şıklı çoktan seçmeli ve 1 şıkkı açık uçlu olmak
üzere 5 şıklı, üçüncü aşama ise 5’li likert tipi olarak yapılandırılmıştır. Hazırlanan anket
uzman görüşü alınarak 66 kişilik bir örneklem üzerinde uygulanarak cronbach-alpha
katsayısı 0.71 olarak hesaplanmıştır. Çalışmanın örneklemini Giresun Üniversitesi Fen
Bilgisi Öğretmenliğinde okuyan 120 kişi oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda Fen Bilgisi
öğretmen adaylarının Uzay-Zaman kavramı hakkındaki bilgi düzeylerinin zayıf olduğu tespit
edilmiştir. Bununla birlikte Uzay, Zaman, Yerçekimi ve Hız kavramları hakkında
öğrencilerin kavram yanılgılarına sahip olduğu belirlenmiştir. Uzay-Zaman kavramının
temelini teşkil eden bu kavramlar hakkında hatalı bilgi veya kavram yanılgılarına sahip
olunması zaman kavramının tam olarak anlaşılmasını engellediği düşünülmektedir. Bu
durumun öğretmen adaylarının kendi öğrencilerine Uzay-Zaman ve Zamanın akış hızının
değişebilir bir kavram olduğu hakkında yeterli ve doyurucu bilgi verememesine neden
olabileceği sonucuna ulaşılabilir. Zaman kavramının yeterince bilinmemesi öğrencilerin
zaman ile alakalı almış oldukları eğitimin eksik yanlarının bulunduğu kanaatini
uyandırmaktadır. Temel astronomi ve Uzay-Zaman kavramına daha fazla önem verilerek
üniversite seviyesinde eğitim programlarında yer almasının faydalı olacağı düşünülmektedir., The aim of this research is to measure the knowledge levels of space, time, speed and mass attraction of teacher candidates in space-time context and examine the awareness of the concept of space - time and the variability of time. Descriptive research technique, which is a quantitative research method screening model, was used in the research. A questionnaire comprising of fifteen questions was developed as a data collection tool in the study. The first stage of the three stage survey is structured in the form of three close ended-multiple choice questions, whereas the second stage is structured as four close ended and one open ended questions five multiple choice questions, as to third stage it is structured as the five-point likert type. The cronbach alpha coefficient was calculated as 0.71 by applying the questionnaire on the sample of 66 students. The sample of the study consists of 120 people studying at Giresun University Science Teacher Training. As a result of the research, it was determined that the knowledge levels of science teachers' candidates about space time concept are weak. However, it has been determined that students have conceptual misconceptions about the concepts of Space, Time, Gravity and Speed. It is considered that having erroneous knowledge or misconceptions about these concepts that constitute the basis of the Space-Time concept hinders a complete understanding of the concept of time. This can be the result of the fact that prospective teacher candidates may not be able to provide sufficient and satisfactory information to their students about the flow rate of space-time and time being a changeable concept. The fact that the concept of time is not well known raises the belief that there are missing aspects of the education in which the students are related to time. It is thought that it would be useful to integrate basic astronomy and space-time concepts into universitey level education courses by putting more emphasis on the them. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/992 |
Appears in Collections: | Fen Bilimleri Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10102982.pdf | 10102982 | 5.29 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.