Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/956
Title: Animasyon ve Sanal Gerçekliğe Dayalı Rehber Materyallerin Bazı Öğrenme Ürünlerine Etkisi: Dolaşım Sistemi Örneği
Other Titles: THE EFFECT OF GUIDE METERİALS BASED ON ANİMATİON AND VIRTUAL REALITY ON SOME LEANRNİNG PRODUCTS; EXAMPLE OF CIRCULATORY SYSTEM
Authors: Prof. Dr. Taş, Erol
Yeşiltaş, Hacı Mehmet
Ordu Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Keywords: Animasyon, Bilişsel Yük, Bilişsel Düzey, Fen Eğitimi, Sanal Gerçeklik,,Animation, Cognitive Load, Cognitive Level, Virtual Reality, Science Education,
Issue Date: 2019
Publisher: Fen Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Çalışmada 6. Sınıf Vücudumuzda Sitemler ünitesi Dolaşım Sistemi konusunda yapılan sanal gerçeklik destekli fen bilimleri eğitimi yazılımlarının öğrencilerin bilişsel yük seviyelerine, akademik başarılarına, bilişsel düzeylerine ve sanal gerçeklik yöntemine karşı olan tutumlarına etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda hazırlanan bir sanal gerçeklik yazılımı Ordu ilinde yer alan bir ortaokulda öğrenim gören öğrencilere uygulanmıştır. Ön test son test eşleştirilmiş kontrol gruplu modelin kullanıldığı araştırmanın birinci deney grubunda 36, ikinci deney grubunda 36 ve kontrol grubunda da 36 olmak üzere toplam 108 öğrenci yer almıştır. Veri toplama aracı olarak Bilişsel Düzey Belirleme Ölçeği (BDBÖ), Bilişsel Yük Ölçeği (BYÖ), Sanal Gerçeklik Tutum Ölçeği (SGTÖ) ve Yarı Yapılandırılmış Mülakat Formu (YYMF) kullanılmıştır. Birinci deney grubuna sanal gerçeklik yazılımı destekli öğretim, ikinci deney grubuna animasyon destekli öğretim ve kontrol grubuna fen bilimleri öğretim programı uygulanmıştır. Deney ve kontrol grupları arasında anlamlı farklılığın olup olmadığını belirlemek için “Bağımsız Örneklemli Tek Yönlü ANOVA”, “Kruskal Wallis” ve betimsel analiz yöntemleri kullanılmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin bilişsel düzeyleri arasında sanal gerçeklik yazılımları destekli öğrenim gören deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Uygulama sonunda animasyon destekli öğrenim gören deney grubu ve fen bilimleri öğretim programına dayalı öğrenim gören kontrol grubunda yer alan öğrencilerin bilişsel yükleri artmıştır. Sanal gerçeklik yazılımı uygulanmış deney grubunda yer alan öğrencilerin sanal gerçekliğe karşı olumlu tutum geliştirdiği görülmüştür. Ayrıca araştırmanın nitel bulguları, öğrencilerin sanal gerçekliğe karşı olumlu tutum geliştirdiği sonucunu ortaya koymuştur.,Within the study, researching of virtual reality applications about the subject of “Circulatory System” in the unit of “Systems of Our Body” in sixth grade’s science education on students’ academic cognitive load, academic cognitive level and attitudes toward virtual reality applications. In accordance with this purpose, a virtual reality software was applied to the middle school students in Ordu. Using pretestposttest control design on the research has total 108 students, which first experiment group, second experiment group and control group consist of 36 each students. Cognitive Level Detection Scale (CLDS), Cognitive Load Scale (CLS), Virtual Reality Attitude Scale (VRAS) and Semi-Structured Interview Form (SSIF) were used as data collection tools. Virtual reality based teaching for first experiment group, animation based teaching for second experiment group and science education curriculum based teaching for control group were applied. “Independent Samples One Way ANOVA”, “Kruskal Wallis” and descriptive analyze methods were used for determining whether significant difference exists or not. As a result, it is seen that among the students’ cognitive level, there is a significant difference for the benefit of experiment group which consists of virtual reality based teaching. At the end of the application, the cogntive loads of experiment group of animation based teaching and control group of science education curriculum based teaching were raised. The students in experiment group of virtaul reality based teaching developed positive attitudes toward virtual reality. Moreover, qualitative findings of the research revealed that students developed positive attitudes toward virtual reality.
,Within the study, researching of virtual reality applications about the subject of “Circulatory System” in the unit of “Systems of Our Body” in sixth grade’s science education on students’ academic cognitive load, academic cognitive level and attitudes toward virtual reality applications. In accordance with this purpose, a virtual reality software was applied to the middle school students in Ordu. Using pretestposttest control design on the research has total 108 students, which first experiment group, second experiment group and control group consist of 36 each students. Cognitive Level Detection Scale (CLDS), Cognitive Load Scale (CLS), Virtual Reality Attitude Scale (VRAS) and Semi-Structured Interview Form (SSIF) were used as data collection tools. Virtual reality based teaching for first experiment group, animation based teaching for second experiment group and science education curriculum based teaching for control group were applied. “Independent Samples One Way ANOVA”, “Kruskal Wallis” and descriptive analyze methods were used for determining whether significant difference exists or not. As a result, it is seen that among the students’ cognitive level, there is a significant difference for the benefit of experiment group which consists of virtual reality based teaching. At the end of the application, the cogntive loads of experiment group of animation based teaching and control group of science education curriculum based teaching were raised. The students in experiment group of virtaul reality based teaching developed positive attitudes toward virtual reality. Moreover, qualitative findings of the research revealed that students developed positive attitudes toward virtual reality.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/956
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HACI MEHMET YEŞİLTAŞ yl.pdf2.9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.