Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/909
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDoç. Dr. Erdoğan Sağlam, Naciye-
dc.contributor.authorGüvenin, Onur-
dc.date.accessioned2022-08-12T05:16:53Z-
dc.date.available2022-08-12T05:16:53Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/909-
dc.description.abstractBu araştırma, Ordu ve Samsun illerindeki balık tüketim davranışlarının incelenmesi ve karşılaştırılması amacıyla 1286 kişi ile yüz yüze görüşme yapılarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan çalışmada Ordu ve Samsun illerinde yaşayan insanların yaş dağılımları, cinsiyet dağılımları, eğitim düzeyleri, meslek dağılımları, gelir düzeyleri, balık tüketim tercihleri, balık fiyatlarının değerlendirilmesi, hangi sıklıkta balık tükettikleri, balık tercih nedenleri, balık temin yerleri, balık alırken dikkat edilen kriterler, tüketilen balık türleri, aylık su ürünleri tüketimi (kg), mervsimlere göre balık tüketimi, balık pişirme yöntemlerine göre dağılım ve işlenmiş balık tüketimi miktarı gibi paremetlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada Ordu ve Samsun illerinde yapılan anketlerde yaş aralığı 20-60 arası olarak belirlenmiştir. Ordu ilinde balık fiyatları değerlendirmesine bakıldığında ankete katılanların % 51’i, Samsun ilinde ise ankete katılanların % 37’si balık fiyatlarını normal bulduklarını söylemişlerdir. Ordu ili balık tüketim tercihlerinde % 46’sı ayda bir, Samsun ilinde ise % 53’ü ayda bir balık yediğini belirtmişlerdir. Ordu illinde balık temin yerlerinde ilk sırayı % 33 ile balık hali alırken, Samsun’da ise % 35 ile balığın balık marketlerden temin edildiği tespit edilmiştir. En çok tüketilen balık olarak Ordu ilinde % 46 ile Samsun ilinde ise % 42 ile hamsi ilk sırayı almıştır. Ordu ve Samsun illerinin balık potansiyeli göz önünde bulundurularak anket sonuçları değerlendirildiğinde, potansilyenin çok altında kaldığı görülmektedir. Bu durumun iyileştirilmesi için yetkili kurum ve kuruluşların yardımları ile bilgilendirilme ve bilinçlendirilme çalışmalarının yapılması önem arz etmektedir.,This research was carried out with face to face interviews with 1286 people in order to investigate and compare fish consumption behaviors in Ordu and Samsun provinces. In this study, age distributions, gender distributions, education levels, occupational distributions, income levels, fish consumption preferences, evaluation of fish prices, how often they consume fish, reasons for preferring fish, fish supply places, criteria taken when buying fish, consumption of fish species, monthly aquaculture consumption (kg), fish consumption according to the margins, distribution according to fish cooking methods and the amount of processed fish consumption is aimed to determine the parameters. In the study, the age range was determined as 20-60 in the surveys conducted in Ordu and Samsun. 51% of the province of Ordu found fish prices normal and 37% of the province of Samsun found fish prices normal. Monthly fish eaten rate is 46% for Ordu and 53% for Samsun. In the province of Ordu, the general fish market took the first place with 33% in the fish purchase places and in the province of Samsun, the fish market took the first place with 35%, in the fish purchase places. As the most consumed fish, anchovies took the first place with 46% in Ordu and 42% in Samsun. When the survey results are evaluated considering the fish potential of Ordu and Samsun provinces, we see that it is well below the potential. In order to improve this situation, it is necessary to carry out studies to inform and raise awareness with the help of the necessary institutions and organizations.en_US
dc.description.abstractThis research was carried out with face to face interviews with 1286 people in order to investigate and compare fish consumption behaviors in Ordu and Samsun provinces. In this study, age distributions, gender distributions, education levels, occupational distributions, income levels, fish consumption preferences, evaluation of fish prices, how often they consume fish, reasons for preferring fish, fish supply places, criteria taken when buying fish, consumption of fish species, monthly aquaculture consumption (kg), fish consumption according to the margins, distribution according to fish cooking methods and the amount of processed fish consumption is aimed to determine the parameters. In the study, the age range was determined as 20-60 in the surveys conducted in Ordu and Samsun. 51% of the province of Ordu found fish prices normal and 37% of the province of Samsun found fish prices normal. Monthly fish eaten rate is 46% for Ordu and 53% for Samsun. In the province of Ordu, the general fish market took the first place with 33% in the fish purchase places and in the province of Samsun, the fish market took the first place with 35%, in the fish purchase places. As the most consumed fish, anchovies took the first place with 46% in Ordu and 42% in Samsun. When the survey results are evaluated considering the fish potential of Ordu and Samsun provinces, we see that it is well below the potential. In order to improve this situation, it is necessary to carry out studies to inform and raise awareness with the help of the necessary institutions and organizations.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectConsumer preference, Samsun, Seafood, Ordu,,Samsun, Su ürünleri, Ordu, Tüketici tercihlerien_US
dc.titleSamsun ve Ordu İlleri Su Ürünleri Tüketimi ve Tüketici Tercihlerinin Karşılaştırılmasıen_US
dc.title.alternativeCOMPARISON OF SEA FOOD CONSUMPTION AND CONSUMER PREFERENCES IN SAMSUN AND ORDU POVINCESen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsüen_US
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
115-ONUR_GÜVENİN.pdf1.49 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.