Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/735
Title: Sanal Gerçeklik Uygulaması Destekli Fen Bilimleri Öğretiminin Öğrencilerin Bilişsel Düzeylerine, Üst Bilişsel Farkındalıklarına ve Sanal Gerçeklik Uygulamalarına İlişkin Tutumlarına Etkisi
Other Titles: THE EFFECTS OF VIRTUAL REALITY SUPPORTED SCIENCE EDUCATION ON STUDENTS’ COGNITIVE LEVELS, META COGNITIVE AWARENESS AND ATTITUDES TOWARD VIRTUAL REALITY
Authors: Prof. Dr. Taş, Erol
Dağdalan, Gökhan
Ordu Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü
Keywords: Animasyon, Bilgisayar Destekli Öğretim, Fen Bilimleri Eğitimi, Sanal Gerçeklik, Tutum, Üst Bilişsel Farkındalık,Animation, Attitude, Computer Supported Education, Meta Cognitive Awareness, Science Education, Virtual Reality
Issue Date: 2019
Publisher: Fen Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmada temel olarak 6. sınıf “Denetleyici ve Düzenleyici Sistemler” ünitesi “Sinir Sistemi” konusunda yapılan sanal gerçeklik destekli fen bilimleri eğitimi uygulamalarının öğrencilerin bilişsel seviyelerine, üst bilişsel farkındalıklarına ve sanal gerçeklik yöntemine karşı olan tutumlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ön test – son test yarı deneysel modelin kullanıldığı çalışmada veriler, “Bilişsel Düzey Belirleme Ölçeği”, “Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeği” ve “Sanal Gerçeklik Tutum Ölçeği” ile elde edilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı Ordu ili Altınordu ilçesinde yer alan bir devlet okulunda 6.sınıfa devam etmekte olan toplam 108 (1.deney grubu 36, 2.deney grubu 36, kontrol grubu 36) öğrenci oluşturmaktadır. Deney gruplarının birinde sanal gerçeklik diğerinde animasyon destekli öğretim uygulamaları kullanılmış, kontrol grubunda ise sadece fen bilimleri öğretim programına dayalı öğretim yapılmıştır. SPSS 22 paket programı aracılığıyla, çalışmadan elde edilen nicel verilere betimsel istatistik, Shapiro-Wilk, Kruskal Wallis ve tek yönlü ANOVA analizleri uygulanarak tablolaştırılmıştır. Çalışmanın sonucunda, sanal gerçeklik destekli öğretim uygulanan deney grubunda yer alan öğrencilerin bilişsel düzeylerden uygulama alt düzeyinde elde ettiği puanların diğer iki gruba göre anlamlı derecede yüksek olduğu belirlenmiştir. Yine sanal gerçeklik materyali uygulanan öğrencilerin akademik başarıları diğer grupların arasında anlamlı farklar oluştuğu sonucuna varılmıştır. Sanal gerçeklik uygulamasında yer alan öğrencilerin bu teknolojiye karşı olumlu tutum geliştirdikleri gözlenmiştir. Elde edilen sonuçlardan yola çıkarak bilgisayar destekli fen bilimleri uygulamalarına ilişkin araştırmacılara ve uygulayıcılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.,In this study, it is aimed to examine the effects of virtual reality supported science education on the subject of “Nervous System” from the unit of “Controller and Regulatory System” on 6th grade the students’ cognitive levels, meta cogntive awareness and attitudes on virtual reality method. The data was obtained from “Cognitive Level Assessment Scale”, “Meta Cogntive Awareness Scale” and “Virtual Reality Attitude Scale” with pretest-posttest design. The sample of the study is 108 6th grade students (1st experimental group 36, 2nd experimental group 36, control group 36) from a public school in Altınordu district from city of Ordu in 2018-2019 educational year. For the first experimental groups, the virtual reality method, for the other experimental group, animation supported teaching applications and for the control group, only science education based teaching were used. The quantitative data gained from the study was tabulated through SPSS 22 package software by making analysis of descriptive, Shapiro-Wilk, Kruskal Wallis and One Way ANOVA. As a result, it is determined that the students from virtual reality experimental group had significantly higher points than the other two groups in application sub level. It is concluded that meaningful differences occured in academic achievement among the students who were applied virtual reality material and the other groups. It is observed that the students from virtual reality experimental group had positive attitudes toward this technology. On the basis of data obtained from the study, some suggestions were made for researchers and practitioners about computer supported science applications.
,In this study, it is aimed to examine the effects of virtual reality supported science education on the subject of “Nervous System” from the unit of “Controller and Regulatory System” on 6th grade the students’ cognitive levels, meta cogntive awareness and attitudes on virtual reality method. The data was obtained from “Cognitive Level Assessment Scale”, “Meta Cogntive Awareness Scale” and “Virtual Reality Attitude Scale” with pretest-posttest design. The sample of the study is 108 6th grade students (1st experimental group 36, 2nd experimental group 36, control group 36) from a public school in Altınordu district from city of Ordu in 2018-2019 educational year. For the first experimental groups, the virtual reality method, for the other experimental group, animation supported teaching applications and for the control group, only science education based teaching were used. The quantitative data gained from the study was tabulated through SPSS 22 package software by making analysis of descriptive, Shapiro-Wilk, Kruskal Wallis and One Way ANOVA. As a result, it is determined that the students from virtual reality experimental group had significantly higher points than the other two groups in application sub level. It is concluded that meaningful differences occured in academic achievement among the students who were applied virtual reality material and the other groups. It is observed that the students from virtual reality experimental group had positive attitudes toward this technology. On the basis of data obtained from the study, some suggestions were made for researchers and practitioners about computer supported science applications.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/735
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10286219.pdf102862193.12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.