Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/718
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇubukcu, Hatice-
dc.contributor.authorUzun, Halide-
dc.date.accessioned2022-08-11T12:04:45Z-
dc.date.available2022-08-11T12:04:45Z-
dc.date.issued2022-
dc.date.submitted2022-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/718-
dc.description.abstractİnsanın hayatında duyguları, oldukça önemli bir alan kaplar. İnsan duygularına göre karar alır, yaşamına şekil verir ve davranışlarını değiştirir. İnsanın hayatını etkileyen, davranışlarını değiştiren en önemli duygulardan biri de öfkedir. Gerektiği şekilde kullanıldığında insanın dış tehlikelere karşı korunmasını sağlar. Ancak öfke kontrol altına alınmayıp, insanın fıtratındaki var ediliş amacına uygun kullanılmadığında hem insanın kendisine hem de muhatabına zarar vermekte, bireysel ve toplumsal açıdan birçok olumsuz sonuca sebep olmaktadır. Kur'ân ve hadislerde, öfke duygusunun yok edilmesi değil, doğru yer ve zamanda kullanılması emredilmiştir. Bu çalışmada nefsin sıfatlarından öfkenin çeşitli sorunlara neden olduğu ancak nefsin isteklerinin güçlü bir irade ile kontrol altına alınmasıyla sorunların giderilebileceği vurgulamaktadır. Çalışmanın amacı, nefsin sıfatlarından biri olan öfkeyi çeşitli yönleriyle ele almaktır. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümünde Kur’ân’ı Kerîm’de öfke başlığı altında gazap manasına gelen gayz, suht, esef, hiddet kelimeleri âyetler çerçevesinde ele alınmıştır. Hadislere göre öfke konusunda Hz.Peygamber’in öfkeli olduğu durumlar incelenerek öfkesine ne şekilde hakim olduğundan ve öfkesine sebep olan durumlardan bahsedilmiş, Hz. Peygamber’in hilm sıfatına vurgu yapılarak davranışlarıyla insanlara olan örnekliğinden söz edilmiştir. Psikolojide öfke kısmında öfkenin psikolojik bir kavram olarak ne ifade ettiği üzerinde durularak psikologların görüşlerine yer verilmiştir. Tasavvufta insanın mânevî yapısı başlığı altında, akıl, ruh, kalp ve nefs kavramları üzerinde durulmuştur. Nefs konusunda öncelikle nefsin iki sıfatından biri olan şehvet kavramı açıklanmış, hevâ kavramıyla ilişkisine değinilmiştir. Nefsin ikinci sıfatı gazap kavramından kısaca söz edilmiştir. İkinci bölümde ise, öfkenin sebepleri maddeler halinde açıklanarak öfkenin kontrolü için sabır, affetme ve hilmin önemine vurgu yapılmıştır. Öfke duygusunun gerekliliği, öfkenin ifrad ve tefrid boyutu, öfke kontrolünden bahsedilerek bu hûsusta hadislerde tavsiye edilen yöntemler zikredilmiştir.en_US
dc.description.abstractEmotions play a critical role in a person's life. People make decisions based on their emotions, and these decisions shape and influence their life. Anger is one of the most that can influence a person’s life and conduct. It gives protection against external hazards when used properly. When anger is not managed and used for the purpose for which it was created in hûman nature, it causes harm to both the person and the addressee, as well as a slew of negative consequences on a personal and social level. In the Qur'an and hadiths, it is ordered not to destroy the feeling of anger, but rather to use it at the appropriate time and place. The study emphasizes that anger one of the nafs' characteristics, causes a variety of issues, but that these issues can be resolved by controlling the nafs' desires with a strong will. The goal of this research is to consider a wide range aspects of anger, which is one of the soul's adjectives. The research is divided into two sections. In the first part, the words wrath, suht, regret, and anger, which in the Qur'an mean wrath, are discussed within the framework of verses under the title of anger. The Prophet's anger was examined in the hadiths, as well as how he controlled his anger and the situations that caused his anger. The Prophet's hilm attribute is highlighted by the fact that his actions serve as an example to others. The psychologists perspectives on anger what expression is it as a psychological notion are presented in the section on anger in psychology. The notions of mind, soul, heart, and soul are stressed in Sûfîsm under the label of the spiritual framework of man. The concept of lust, which is one of the two nafs adjectives, is described, as well as its relationship to the concept of nafs. The concept of wrath, the soul's second aspect, has been briefly discussed. In the second section, the causes of anger are listed in items, and the necessity of patience, forgiveness and wisdom in controlling anger is highlighted. The necessity of anger, the dimension of excess and discontent, and anger regulation are discussed in this connection as well as the ways advocated in the hadiths.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAnger, Nafs, Mysticism,Öfke, Nefs, Tasavvufen_US
dc.titleTasavvufta Nefsin Sıfatlarından Öfkeen_US
dc.title.alternativeAnger from the Soul's Attributes in Mysticismen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0003-2580-4120en_US
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10249348.pdf10249348764.98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.