Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/67
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMutlu, Hasan Hüseyin-
dc.contributor.advisorTürkiş, Sevda-
dc.contributor.authorÖğmen, Kader-
dc.date.accessioned2022-08-09T06:23:34Z-
dc.date.available2022-08-09T06:23:34Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2021-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/67-
dc.description.abstractBu araştırmada 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılında Diyarbakır İli’nin Çermik İlçesi’ndeki anadilleri, eğitim aldıkları dilden farklılık gösteren ve Ordu İli Çamaş ilçesinde anadili ile eğitim gören ortaokul 5. sınıf öğrencisi 67 kişi ile çalışılmıştır. Çalışmada anadilinde eğitim gören öğrenciler ile anadilinden farklı bir dilde eğitim gören öğrencilerin Fen Bilimleri dersi ders başarıları ve okuduğunu anlama başarıları incelenmiştir. Cinsiyet değişkeninin tek dilli ve iki dilli öğrencilerin okuduğunu anlama başarıları ve fen başarıları üzerinde bir etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Anadili farklı öğrencinlerin Fen Bilimleri ders başarısı ile okuduğunu anlama başarısı arasında pozitif yönlü ve yüksek düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractIn this study, 67 middle school 5th grade students whose mother tongue is different from the language they are taught in Çermik district of Diyarbakır in the 2019-2020 academic year and are educated with their mother tongue in the town of Camas, Ordu. In the study, the success of the Science course and reading comprehension of the students studying in their mother tongue and those studying in a language other than their mother tongue were examined in the study. It was revealed that gender does not have an effect on the reading comprehension and science achievement of monolingual and bilingual students. It was concluded that there is a positive and hing level relationship between the success of the science courses of students with different native languages and their reading comprehension.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAnadil, Tek Dillilik, İki Dillilik, Fen Eğitimi.en_US
dc.subjectMother Tongue, Monolingualism, Bilingualism, Science Education.en_US
dc.titleÖğrencilerdeki İki Dillilik Olgusunun Fen Bilgisi Ders Başarısı ile İlişkisien_US
dc.title.alternativeThe Relatıonshıp Of Bılıngualıty Of Students Wıth The Achıevement Of Scıence Courseen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-1853-8437en_US
dc.contributor.authorID0000-0002-9082-709Xen_US
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10415054.pdf10415054558.77 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.