Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/653
Title: | 7. Sınıf İnsan ve Çevre Konusuna Yönelik Eğitici Broşür Kitapçık Destekli Fen Öğretiminin Öğrencilerin Akademik Başarı ve Algı Düzeylerine Etkisi |
Other Titles: | EFFECT OF SCIENCE EDUCATION SUPPORTED BY HUMAN AND ENVIRONMENT ORIENTED BROCHURE ON ACADEMIC ACHIEVEMENT AND PERCEPTION LEVELS OF 7 TH GRADE STUDENTS |
Authors: | Dr. Öğr. Üyesi Türkiş, Sevda Yılmaz, Feyza Nur Ordu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü |
Keywords: | Akademik Başarı, Algı Değişimi, Broşür Kitapçık, Çevre Eğitimi, Yardımcı Materyal Academic Achievement, Brochure Booklet, Environmental Education, Perception Change, Suppurting Source |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Fen Bilimleri Enstitüsü |
Abstract: | Bu çalışmada, 7.Sınıf insan ve çevre konusuna yönelik eğitici broşür kitapçık
destekli fen öğretiminin öğrencilerde oluşturduğu algı düzeylerinin akademik
başarıya etkisi araştırılmıştır.Araştırmada ilk ölçüm-son ölçüm gruplu yarı deneysel
araştırma deseni kullanılmıştır.Bu araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim döneminde
Ordu- Altınordu ilçesinde ortaokul 7.sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Bir
deney (n:88) ve bir kontrol (n:52) grubu yansız olarak atanmıştır. İlk son ölçüm
gruplu yarı deneysel araştırma deseni kullanılan bu çalışmada deney grubuna eğitici
broşür kitapçık destekli fen öğretimi yapılırken, kontrol grubuna mevcut fen
öğretimiyle ders işlenmiştir.Elde edilen verilere SPSS programı yardımıyla bağımsız
gruplar t-testi ve bağımlı gruplar t-testi uygulanarak deney ve kontrol grubunda
anlamlı farkın olup olmadığı tespit edilmiştir.Yapılan araştırmada kullanılan verilerin
normallik dağılımı Shapiro-Wilk testi kullanılarak belirlenmiştir.Araştırma bulguları,
broşür kitapçık destekli fen bilimleri öğretimiyle derslerin yürütüldüğü deney grubu
lehine anlamlı bir farkın olduğunu göstermektedir.Uygulama sonunda broşür kitapçık
destekli Fen Bilimleri dersinin yürütüldüğü sınıflarda başarının arttığı
gözlenmiştir.Broşür kitapçık destekli Fen Bilimleri dersinin yürütüldüğü sınıflardaki
öğrencilerin algılarında da olumlu düzeyde değişim gözlenmiştir., In this study, the effect of the perception levels created by 7th grade education brochure booklet supported science teaching on students' academic achievement was investigated. In this study was used a quasi-experimental desing. In this study was carried out with seventh grade students in Ordu-Altınordu district in 2018-2019 academic year. One experiment (n:88) and one control (n:52) group were assigned neutral. In this study, a quasi-experimental research design with pre-post ölçüm group was used. In the experimental group, educative brochure booklet supported science teaching was conducted and the control group was taught with traditional science teaching. Independent groups t-test and dependent groups t-test were applied to the data obtained by SPSS program. The distribution of normality of the data used in the study was made using Shapiro-Wilk test. According to the findings of the research, there was an increase in the success of the students in the courses carried out by the science teaching in the brochure booklet. As a result of success increases, students' perceptions of the environment changed positively. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/653 |
Appears in Collections: | Fen Bilimleri Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FEYZA TEZ SON 2019 YL SON.pdf | 4.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.