Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/643
Title: | Ayşe Opereti’nin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi |
Other Titles: | Investıgatıon Of Ayse Operetta In Trems Of Varıous Varıables |
Authors: | Apaydınlı, Köksal Gülmez, Çağatay Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 0000-0003-1977-8384 |
Keywords: | Operet, Ayşe Opereti, Muhlis Sabahattin Ezgi, Yusuf Yalçın, Yunus Emre Bozdoğan,Operetta, Ayse Operetta, Muhlis Sabahattin Ezgi, Yusuf Yalçın, Yunus Emre Bozdoğan |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | Ayşe Opereti, Türk müziği tarihinde önemli bir besteci kimliğine sahip olan
Muhlis Sabahattin Ezgi’nin, operetleri arasındaki en önemli ve en popüler
eserlerinden biridir. Sahnelendiği dönemlerde halk tarafından ilgiyle karşılanmış ve
beğenilmiş, özellikle de Cumhuriyet döneminde önemli bir yer edinmiştir. Ayşe
Opereti aynı zamanda, Muhlis Sabahattin Ezgi adının ‘Operet Kralı’ olarak
anılmasında ve halk arasında tanınmasında oldukça önemli bir yere sahiptir.
Cumhuriyet tarihimizin önemli operetleri arasında yer alan Ayşe Opereti, Devlet
Opera ve Balesi tarihinde ilk kez repertuvara alınmış ve yeniden sahneye
uyarlanarak Ankara Devlet Opera ve Balesi tarafından 2019 yılında sahnelenmiştir.
Bu araştırma, Ayşe Opereti’nin oluşum süreci, konusu, müzikleri, eseri
düzenleyenlerin ve icracıların görüşlerini incelemek, ayrıca eserin Türk operet
literatürüne olan katkısını ve önemini ortaya çıkarmak amacıyla hazırlanmıştır.
Bu araştırma betimsel bir çalışma olup, durum çalışması/örnek olay modeli
ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada eserde rol alan beş sanatçı ile eserin metin ve
müzik düzenlemesini yapan sanatçılara yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu
oluşturulmuş ve görüşme tekniği kullanılarak uygulanmıştır. Görüşmelerden elde
edilen veriler nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz tekniğiyle incelenmiş
olup, eserin metninde ve müziklerinde ne gibi düzenlemelerin ve değişikliklerin
yapıldığına; eserlerin sanatçılar tarafından şan tekniği açısından nasıl
değerlendirildiğine; eserlerin seslendirilme zorluklarının neler olduğuna; sanatçılar
tarafından Ayşe Opereti’nin müziksel açıdan genel olarak nasıl değerlendirildiğine
ilişkin bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda; yeniden düzenlenen eserin
metninde ve müziklerinde bazı değişikliklerin yapıldığı, eserlerde müziksel ve şan
tekniği açısından bir zorluğun bulunmadığı, karşılaşılan zorlukların ağırlıklı olarak
tiyatral bölümlerde olduğu ve tekrar düzenlenerek sahnelenmesiyle Türk eserlerine
sahip çıkılmasının öneminin vurgulandığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar
doğrultusunda ise birtakım öneriler geliştirilmiştir Ayse Operetta is one of the most important and popular works of Muhlis Sabahattin Ezgi, who is an important composer in the history of Turkish music. It was appreciated and admired by the public during the period it was staged, and it had an important place especially in the Republican period. Ayse Operetta also has a very important place in the name Muhlis Sabahattin Ezgi being known as the "King of Operetta" and being known among the people. Ayse Operetta, which was among the most important operettas of our Republican history, was included in the repertoire for the first time in the history of the Turkish State Opera and Ballet and dramatized and staged by Ankara State Opera and Ballet in 2019. This research has been conducted in order to examine the formation process, subject, and music of Ayse Operetta from the point of view of the organizers and performers. It also aims to reveal the contribution and importance of the work to Turkish operetta literature. This research is a descriptive study and was carried out with a case study model. In the research, a semi-structured interview form was created for the five artists involved in the work and the artists who edited the text and music of the work and applied using the interview technique. The data obtained from the interviews were examined using the descriptive analysis technique from qualitative research methods and what arrangements and changes were made to the text and music of the work; how works are evaluated by artists in terms of singing technique; what are the difficulties of performing the works; findings have been obtained by artists about how Ayse Operetta is evaluated musically in general. As a result of the research, it was concluded that some changes were made to the text and music of the revised work, that there was no difficulty in terms of musical and singing technique in the works, that the challenges encountered were mainly in the theatrical sections and that the importance of maintaining Turkish works was emphasized by rearranging and reornding them. In line with these results, a number of recommendations have been developed |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/643 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10327890.pdf | 10327890 | 7.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.