Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/637
Title: | Osmanlı Son Dönemi’ne Ait Batık Vapurlar |
Other Titles: | Sunken Shıps Of The Late Ottoman Perıod |
Authors: | Prof. Dr. Ekinci, İlhan Altun, Sümeyye Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 0000-0002-3980-4159 |
Keywords: | Deniz Feneri, Vapur, Batık, Kazazede.,Lighthouse, Ferry, Wreck, Survivor. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | Osmanlı denizlerinde coğrafyanın etkisi ile gemi teknolojisinde kullanılan
kalyonlar sanayi inkılâbı ile birlikte yerlerini buharlı gemilere bırakmıştır. Sultan
Abdülmecid zamanında Türk deniz yolları ve şehir hatları işletmeciliğinin temeli
atılmıştır. 19. yüzyıldan 20. yüzyılın başlarına kadar yolcu veya yük gemisi olan
gemiler ayrı ayrı adlandırılmak yerine vapur kelimesi ile kullanılmıştır. Vapurların
yalnızca yolcu taşımacılığında kullanılmaması aynı zamanda yük, maden
taşımacılığı, asker bakımı gibi birçok alanda çalıştırılması ve bunun ardından
şirketlerin maddi-manevi hasara uğraması vapurların bakımsız kalmasına ve birçok
şirket vapurunun batışına zemin hazırlamıştır. Sanayi İnkılâbı sonrası deniz
taşımacılığının rağbet görmesi trafiğin artışına ve dolaylı olarak denizlerde kaza
riskinin oluşmasına yol açmıştır.
Osmanlı Devleti, yüksek maliyetli vapurların batma oranlarının artış
göstermesi ile kaza öncesi ve sonrasında birtakım tedbirler almaya çalışmıştır.
Deniz feneri, tahlisiye şirketi, şamandıra, kılavuzluk şirketinin kurulması deniz
kazalarına karşı alınabilecek önlemler arasında iken kaza sonrası batan vapurun
sudan çıkartılması için görevli römorkör şirketi, dalgıç ve kazazede olanların
mallarının korunması adına kurulmuş olan sigortacılık şirketleri sonradan alınan
tedbirler içerisindedir. With the effect of geography in the Ottoman seas, the galleons used in ship technology were replaced by steamships with the industrial revolution. During the reign of Sultan Abdülmecid, the foundation of Turkish sea routes and city lines management was laid. From the 19th century to the beginning of the 20th century, ships that were passenger or cargo ships were used with the word ferry instead of being named separately. The fact that the ferries were not only used for passenger transportation, but also operated in many areas such as cargo, mining transportation, military maintenance, and subsequently suffered material and moral damage to the companies, paved the way for the boats to be neglected and the sinking of many company ferries. The popularity of maritime transport after the Industrial Revolution led to an increase in traffic and indirectly to the risk of accidents at sea. The Ottoman Empire tried to take some precautions before and after the accident with the increase in the sinking rate of high-cost ferries. While the establishment of a lighthouse, rescue company, buoy and pilotage company are among the measures that can be taken against marine accidents, the tugboat company responsible for removing the sunken ship from the water after the accident, and insurance companies established to protect the goods of divers and casualties are among the measures taken later. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/637 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10419784.pdf | 10419784 | 1.13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.