Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/624
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHan, Turgay-
dc.contributor.authorKeskin, Fırat-
dc.date.accessioned2022-08-11T10:29:47Z-
dc.date.available2022-08-11T10:29:47Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2021-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/624-
dc.description.abstractThis study examines the attitudes of students enrolled in an English preparatory program at a Turkish state university towards the use of emergency remote teaching as a mode of distance education in the 2019-2020 COVID19 outbreak and aims to reveal online distractions students experienced throughout this process. A total of 270 EFL students participated in the study (e.g., 93 female and 177 male). The study employed an explanatory sequential design, in which firstly quantitative data were collected utilizing a scale (α= .871), and then qualitative data were collected through open-ended questions followed by semistructured interviews. Descriptive and inferential analysis of quantitative data was done using SPSS statistics, while qualitative data were analyzed through thematic analysis with two other experts, κ = .70. The results indicated that the attitudes of students enrolled in an English preparatory program at a Turkish state university towards the use of emergency remote teaching as a mode of distance education were partially positive. There were significant differences between students' overall attitudes with regard to their gender, digital literacy, technological accessibility, and perceived language success. Additionally, the relationship between the online distractions students experienced during ERT and their attitudes was also discussed. Some implications are given in light of these findings, and implications and suggestions for further research are stated.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı İngilizce hazırlık programında okuyan öğrencilerin 2019-2020 akademik yılı ortasında dünyayı saran COVID19 pandemisi nedenli uzaktan eğitimin bir aşaması olarak ortaya çıkan acil uzaktan öğretime yönelik tutumlarının incelenmesi ve bu tutumlara etki edebilecek çevrimiçi çeldiricilerin belirlenmesidir. Çalışma, 2019-2020 akademik yılı bahar yarıyılının acil uzaktan öğretime geçmesini müteakiben Türkiye’de bir devlet üniversitesinin hazırlık programında yıllık sistemde öğrenim görmekte olan 93’ü kadın, 177’si erkek toplamda 270 hazırlık sınıfı öğrencisi ile birlikte yürütülmüştür. Veriler açıklayıcı sıralı desen ile önce nicel olarak anket (α= .871) ile daha sonra nitel olarak açık uçlu sorular ve yarı yapılandırılmış mülakatlar ile toplanmıştır. Nicel veriler SPSS programı ile betimleyici ve tek yönlü ANOVA çıkarımsal olarak yapılmıştır. Nitel veriler ise tematik analiz ile kategorilere ayrılarak ikiden fazla uzman ile ayrı ayrı yapılmıştır , κ = .70. Toplanan verilerin sonuçları İngilizce hazırlık sınıfı öğrencilerinin hazırlık programında uygulanan acil uzaktan öğretimine yönelik tutumları kısmen pozitif bulunmuş olup bu sonuçlar sebepleri ile tartışılmıştır. Cinsiyet, dijital okuryazarlık, teknolojiye ulaşılabilirlik ve yabancı dil bilgisinin tutumlar üzerinde anlamlı farklılıkları tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin karşılaştıkları çevrimiçi çeldiricilerin tutumları üzerinde etken olduğu nitel analizler sonucu ortaya çıkmıştır. Edinilen bulgular ışığında önerilerde bulunulmuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAttitude, EFL, online distractions, emergency remote teaching, distance education,,Tutum, yabancı dil olarak İngilizce, çevrimiçi çeldiriciler, acil uzaktan öğretim, uzaktan eğitimen_US
dc.titleCovıd19 Acil Uzaktan Öğretim Sürecine Yönelik Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğrenen Öğrencilerin Tutumlarının ve Dikkat Dağıtan Çevrimiçi Unsurların Araştırılmasıen_US
dc.title.alternativeAn Investıgatıon Of Turkısh Efl Students' Attıtudes Towards Covıd-19 Pandemıc Emergency Remote Teachıng And Factors Of Onlıne Learnıng Dıstractıonsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-9196-0618en_US
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10366407.pdf103664071.14 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.