Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/611
Title: | İlkokul İngilizce Öğretmenlerinin Kalıpsal İfadelerle (Formulaıc Expressıons) İlgili Farkındalık Düzeyi |
Other Titles: | Formulaıc Expressıons Awareness Level Of Englısh Teachers At Prımary School |
Authors: | Kuruyer, Hayriye Gül Prof. Dr. Özsoy, Gökhan Çukurlu Aydın, Özlem Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü 0000-0001-9017-8432 0000-0002-1250-624X |
Keywords: | formulaic language, primary school, English teachers, awareness level,kalıpsal ifadeler, ilkokul, İngilizce öğretmenleri, farkındalık düzeyi |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | Bu çalışmanın amacı ilkokulda görev yapan İngilizce Öğretmenlerinin
kalıpsal ifadelerle ilgili farkındalık düzeylerini belirlemektir. Çalışmada nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubu Giresun ilinde ilkokullarda çalışan 30 İngilizce öğretmeninden
oluşmaktadır. Araştırma verileri Kalıpsal İfade Farkındalık Formu ile
toplanmıştır. Form demografik bilgiler, öz-değerlendirme ve kalıpsal ifade
farkındalığı olmak üzere üç ana bölümden oluşmaktadır. Demografik bilgiler
kısmında öğretmenler yaş, cinsiyet, öğretmenlik tecrübesi ve mezun oldukları
bölümleri içeren dört ayrı soruyu yanıtlamışlardır. Öz-değerlendirme bölümünde
katılımcılara kalıpsal ifadeler ile ilgili inançlarını belirlemek amacıyla altı
maddeden oluşan sorular yöneltilmiştir. Kalıpsal ifade farkındalığı bölümü
uygulama ve değerlendirme olarak iki ayrı bölümden oluşmaktadır. Uygulama
soruları ile öğretmenlerin kalıpsal ifade konu alan bilgisini belirlemek amaçlanmış
ve sınıflandırma düzeyinde iki farklı soru hazırlanmıştır. Değerlendirme
aşamasında öğretmenlerin kalıpsal ifadeler açısından pedagojik yeterliliklerini
belirlemek amaçlanmış ve üç ayrı değerlendirme sorusu hazırlanmıştır. Elde
edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Araştırma sonucuna göre
ilkokul İngilizce öğretmenlerinin kalıpsal ifade farkındalık düzeyleri düşük
bulunmuştur. Kadın ve erkek katılımcılar arasında önemli bir fark
belirlenemezken görev süresi ve yaş ile farkındalık düzeyinin ters orantılı olduğu
görülmüştür. Yaş ve görev süresi fazla olan öğretmenlerin genç ve meslekte yeni
olan katılımcılara göre kalıpsal ifade farkındalık düzeyi düşük bulunmuştur.
İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’nden mezun olan katılımcılar, İngilizce
Öğretmenliği mezunlarına göre teoride daha fazla kalıpsal ifade bilgisine sahiptir
ancak uygulamada İngilizce Öğretmenliği mezunları daha başarılıdır. Ayrıca
İngilizce Öğretmenliği mezunları daha fazla gelişime açıktır. Araştırma
sonuçlarına göre ve İngilizce öğretim müfredatı kazanımları çerçevesinde
İngilizce öğretmenlerinin kalıpsal ifadeler konusunda desteklenmesi
önerilmektedir. This study aims to determine formulaic expressions level of English teachers working at primary schools. For this purpose, case study, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group consists of 30 English teachers working at primary schools in Giresun. Data were collected via Formulaic Language Awareness Form. The form consists of three parts which are personal information, self-assessment and formulaic language awareness. In personal information part, participants wrote information about themselves including their age, gender, teaching experience and graduation department. In the self-assessment section, six questions were asked to the participants in order to determine their beliefs about formulaic expressions. Formulaic language awareness part comprises of two different sections; practice and evaluation. In practice chapter, it was aimed to determine the teachers' knowledge about formulaic expressions and two different questions were prepared at the classification level. In evaluation part, it was aimed to determine the pedagogical competencies of teachers in terms of formulaic expressions and three different questions were asked. Data were analyzed with descriptive analysis method. As a result of the study, it was found that formulaic language level of primary school English teachers is low. While there is no significant difference between female and male teachers, it was identified that age and professional time are inversely correlated with formulaic expressions awareness level. Formulaic expressions awareness level of teachers who are older and have worked as a teacher for a long time, was found to be lower than young and new ones. Participants graduated from English Language and Literature Department know more theoretical formulaic phrases than English Language Teaching Department graduates yet, in practice graduates of English Language Teaching Department are more successful. Also, they are more open to development. Based on the results of the study and in the English curriculum framework, teachers need to be supported in regards to formulaic expressions. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/611 |
Appears in Collections: | Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10242633.pdf | 10242633 | 1.21 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.