Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/580
Title: Bıll Evans Doğaçlamalarında Melodik Ve Armonik Yapı
Other Titles: MELODIC AND HARMONIC STRUCTURE IN BILL EVANS IMPROVISATIONS
Authors: Özkeleş, Sercan
Badoğlu, Özgür
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Keywords: Bill Evans, Doğaçlama, Caz Teorisi, Piyano,Bill Evans, Improvisation, Jazz Theory, Piano
Issue Date: 2020
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırma, Bill Evans’ın, doğaçlamalarında kullandığı müzikal dili, melodik ve armonik yapıları çerçevesinde tespit etmeye yönelik genel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın evrenini 20. Yüzyılın caz piyanist ve bestecilerinden Bill Evans’ın solo albümleri, örneklemini ise Bill Evans’ın; “Solo Sessions vol-1/2” albümündeki All the things you are, “Alone” albümündeki Here’s that rainy day ve “Alone Again” albümündeki The Touch of Your Lips eserinin doğaçlamaları oluşturmaktadır. Çalışmanın kuramsal çerçevesinin oluşturulması ve eserlerin doğaçlamalarına ilişkin verilerin toplanmasında nitel araştırma tekniklerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde görsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Bu kapsamda doğaçlamaların melodik yapıları, akorsal yaklaşım, akor seslerine yaklaşım ve dizisel yaklaşım, armonik yapıları ise akor türlerinin değişkenleri, akor fonksiyonlarının değişkenleri ve akor pozisyonlarının konumlandırmalarına göre analiz edilmiştir. Doğaçlamaların analizleri sonucunda; Evans müziğinin başlangıç, orta ve olgunluk dönemlerini kapsayan doğaçlamalarındaki melodik ve armonik unsurların birbirleri ile paralellik gösterdiği, doğaçlama melodilerin üretilmesinde dizisel yaklaşımdan çok akorsal yaklaşım anlayışını benimsediği, voicing kullanımlarında genel olarak 3/7 voicing türünü tercih ettiği, standart caz akor ilerlemelerinde akor tür ve fonksiyon değişkenlerini kullandığı sonucuna ulaşılmıştır.
This research is a descriptive study in general survey model to identify Bill Evans' musical language used in his improvisations within the frame of melodic and harmonic structures. The population of the study involves solo albums by Bill Evans who is one of the jazz pianists and composers of the 20th century, and the sample of the study includes Bill Evans' improvisations of his works; “All The Things You Are” in the album "Solo Sessions vol-1/2", “Here's That Rainy Day” in the album "Alone" and “The Touch Of Your Lips” in the album "Alone Again". To establish the theoretical framework of the study and to collect the data related to improvisations of the works was used document analysis method which is one of the qualitative research techniques. Visual examination method was used to analyze the data. In this context, melodic structures of the improvisations are analyzed according to approach as chord, approach to chord notes and approach to scale as well as the harmonic structures of the improvisations are analyzed based on variables of chord types, variables of chord function and deployment chord positions. The analysis of improvisations indicated that in the beginning, middle and maturity periods of Evans' music, melodic and harmonic elements in his improvisations are parallel with each other and he adopts approach as chord rather than the approach to scale in the creating of improvised melodies. Furthermore, it is concluded that in voicing usage he generally uses 3/7 voicing type and he uses chord type and function variables in standard jazz chord progressions.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/580
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10343952.pdf103439528.97 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.