Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5582
Title: Ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Dolaşım ve Solunum Sisteminin Öğrenilmesinde Beyin Temelli Öğrenme Kuramının Öğrenci Başarısına Etkisi
Other Titles: The Effect of Brain-Based Learning Theory on Student Success in Learning the Circulatory and Respiratory System in Secondary School 6th Grade Science Course
Authors: Türkiş, Sevda
Erciyas, Hatice
Ordu Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü
0000-0002-1853-8437
0009-0003-6328-926X
Keywords: Beyin Temelli Öğrenme Kuramı, Bilgiyi İşleme Kuramı, Dolaşım, Solunum Sistemi.
Brain-Based Learning Theory, Circulation, İnformation Processing Theory, Respiratory System.
Issue Date: 2024
Publisher: Fen Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışma, 6. Sınıf Fen Bilimleri dersi dolaşım ve solunum sistemi konularının günümüz öğrenme yaklaşımlarının yanında Beyin Temelli Öğrenme kuramı ile aktarılmasının öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisini araştırmak amacı ile yapılmıştır. Araştırma kapsamının evrenini Ordu ili Altınordu ilçesindeki 6. sınıf öğrencileri oluştururken; araştırmanın örneklemini de Ordu ili Altınordu ilçesi bir devlet ortaokulu 6. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Dolaşım ve solunum sistemi konusunun öğrencilere aktarılması fen bilimleri müfredatı doğrultusunda dört hafta olarak planlanmıştır. Araştırma kapsamına Ordu ili Altınordu ilçesindeki bir devlet ortaokulunda akademik başarıları birbirine yakın iki 6. sınıf seçilmiştir. Konuya başlamadan çalışma kapsamına alınan tüm öğrencilerin ön bilgilerini öğrenmek için öğrencilere ön test (MEB’in beceri temelli testleri) yapılmıştır. Sınıflardan biri kontrol ötekisi deney grubu diye tasarlanmıştır. Kontrol grubuna 2023-2024 eğitim-öğretim ders yılı fen bilimleri müfredatı amaç ve kazanımları doğrultusunda konu aktarılmış olup bu sınıf kontrol grubunu oluşturmuştur. Diğer sınıf ise deney grubunu oluşturmuştur. Deney grubuna ise 2023-2024 eğitim-öğretim ders yılı fen bilimleri müfredatı amaç ve kazanımları doğrultusunda konu aktarılmış olup konu bütünlüğü içerisinde farklı öğrenme kuramları ve farklı öğrenme teknikleri kullanılarak konu öğrencilere aktarılmıştır. Dolaşım ve solunum sistemi deney ve kontrol grubuna aktarıldıktan sonra tüm öğrencilere son test (MEB’in beceri temelli testleri) uygulanmıştır. Çalışma kapsamında ön test-son test kontrollü grup deseni uygulanmıştır. Yapılan testlerin sonuçlarını değerlendirmek ve bu sonuçların normal dağılım sağlayıp sağlamadığını belirlemek için Shapiro-Wilk testi kullanılmıştır. Öğrencilere uygulanan ön ve son test sonrasında elde edilen başarı puanı ortalamaları, grup içi ve gruplar arası karşılaştırılmalarında SPSS programı kullanılarak Independent Sample T-Testi ile karşılaştırılmış ve testin anlamlılık düzeyi .01 güven düzeyi olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada deneysel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır.
This study was conducted to investigate the effects of transferring the circulatory and respiratory system topics of the 6th grade Science course with the Brain-Based Learning theory in addition to today's learning approaches on the academic success of the students. The population of the research consists of 6th grade students in Altınordu district of Ordu province; The sample of the study consists of 6th grade students of a public secondary school in Altınordu district of Ordu province. Teaching the circulatory and respiratory system to students is planned for four weeks in line with the science curriculum. Two 6th grade students with similar academic achievements at a public secondary school in Altınordu district of Ordu were selected for the scope of the research. Before starting the subject, a pre-test (skill-based tests of the Ministry of National Education) was given to the students in order to learn the preliminary knowledge of all students included in the study. One of the classes was designed as a control group and the other as an experimental group. The subject was transferred to the control group in line with the aims and achievements of the science curriculum of the 2023- 2024 academic year and this class constituted the control group. The other class formed the experimental group. The subject was conveyed to the experimental group in line with the aims and achievements of the science curriculum of the 2023-2024 academic year, and the subject was conveyed to the students by using different learning theories and different learning techniques within the integrity of the subject. After the circulatory and respiratory systems were transferred to the experimental and control groups, the post-test (skill-based tests of the Ministry of Education) was applied to all students. Within the scope of the study, a pretestposttest controlled group design was applied. The Shapiro-Wilk test was used to evaluate the results of the tests and to determine whether these results were normally distributed. The average achievement scores obtained after the pre- and post-test applied to the students were compared with the Independent Sample T-Test using the SPSS program for intra-group and inter-group comparisons, and the significance level of the test was determined as .01 confidence level. In this study, the semi-experimental research method, one of the experimental research methods, was used.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5582
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10577205.pdf105772054.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.