Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/554
Title: Carl Czerny Op.824 Dört El Piyano Etütlerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi
Other Titles: An Investigation of Op. 824 Four Hands Piano Etudes by Carl Czerny in Terms of Different Variables
Authors: Apaydınlı, Köksal
Elik, Tugay
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Keywords: Carl Czerny, Dört El Piyano Etütleri, Piyano Eğitimi, Dört El Piyano Eğitimi,Carl Czerny, Four Hands Piano Etudes, Piano Education, Four Hands Piano Education
Issue Date: 2021
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Carl Czerny’nin piyano etütleri, teknik ve müzikal duyguların uyum içinde bir arada olduğu etütlerdir. Üstün öğreti derecesi, her seviye öğrenci için bestelemiş olduğu piyano metotları ile usta bir öğretmen ve besteci olduğunu kanıtlamıştır. Piyano metotlarında başlangıç seviyesinden virtüöz seviyesine kadar teknik gelişimin ön planda olduğu etütler bestelemiştir. Etütlerin içerisinde müzikal ifadeler, tema varyasyonları bulunmaktadır. Etütlerine bütün müzikal beceri kimliğini aktarmıştır. Bu araştırma, Carl Czerny’nin Op. 824 numaralı dört el piyano etütlerinin genel, teknik ve müzikal özellikleri incelemek ve öğrencilere ne gibi katkılar sağlayabileceğini araştırmak amacıyla hazırlanmıştır. Betimsel tarama modelli bu çalışmada Carl Czerny’nin op.824 numaralı dört el piyano etütleri nitel araştırma yöntemlerinden döküman analizi yöntemiyle incelenmiş olup, etütlerin teknik ve müzikal özellikleri ve öğrencilere kazandırdığı davranışlar doğrultusunda piyano eğitiminde kullanılabilirliği ortaya çıkarılmıştır. Araştırmanın sonucunda piyano eğitiminin başlangıç aşamasında öğretilmesi gereken teknik ve müzikal kazanımların Op. 824 numaralı dört el piyano etütleri ile de öğretilebileceği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
,The resarch is a Carl Czerny's piano researches are the researches in which technical and musical emotions are harmonizing and together. He proved that he was a head teacher and composer with his superior teaching degree and piano methods which he composed for every level of students. He composed researches from the beginner level to the virtuoso level in which technical development is in the forefront in piano methods. There are musical expressions and theme variations in the researches. He transfered his all musical skills identity into his researches. This thesis has been prepared for analyzing Carl Czerny's Op. 824 Fourhanded Piano Researches' general, technical and musical specialities and what kind of benefits they can provide to students. In this thesis which has descriptive survey model, Carl Czerny's Op. 824 Fourhanded Piano Researches has been analyzed with document analysis method which is one of the qualitative research methods and has been demonstrated it's usability in the piano education with it's technical and musical specialities and the behaviours that is bringed to students. In the result of this thesis, its been demonstrated that technical and musical achievements which must be taught in the beginner level of piano education, are also be taught by Op. 824 Fourhanded Piano Researches. In line with these results, various suggestions have been developed.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/554
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10227963.pdf1022796322.19 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.