Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5508
Title: İlkokullarda Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Destek Eğitim Veren Öğretmenlerin Matematik Öğretimine İlişkin Görüş ve Önerileri
Other Titles: Opinions and Suggestions of Teachers Who Provide Support Education in Primary Schools About Teaching Mathematics to Students With Special Learning Disabilities
Authors: Prof. Dr. Özsoy, Gökhan
Topal, Belgin
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0002-1250-624X
0009-0001-5200-9299
Keywords: Kaynaştırma Eğitimi, Özel Öğrenme Güçlüğü, Matematik Öğrenme Güçlüğü, Destek Eğitim Odası, Destek Eğitim
Inclusive Education, Specific Learning Disability, Mathematics Learning Disability, Support Education Room, Support Education
Issue Date: 2024
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı ilkokullarda özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere destek eğitim veren öğretmenlerin matematik öğretimine ilişkin deneyimlerini belirlemek ve öğretim süreçlerinde yaşanan olumlu ve olumsuz durumları derinlemesine incelemektir. Araştırmada nitel araştırma modellerinden temel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacının geliştirdiği yarı yapılandırılmış görüşme formu ile ilkokullardaki destek eğitim odalarında özel öğrenme güçlüğü (ÖÖG) olan öğrencilere destek eğitim hizmeti veren 22 öğretmenle görüşülmüştür. Elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, öğretmenlerin çoğunlukla norm fazlası olmaları nedeniyle destek eğitim odalarında görevlendirildikleri, matematik öğrenme güçlükleri ile ilgili yeterli ve doğru bilgiye sahip olmadıkları, öğrencilerinin matematikte yaşadıkları güçlükleri çoğunlukla ders sırasında kişisel gözlem ve deneyimlerine göre belirledikleri, matematik öğretimini planlama aşamasında çoğunlukla sınıf öğretmenlerinin hazırladıkları bireysel eğitim planlarını kullandıkları tespit edilmiştir. ÖÖG olan öğrenciler özellikle ritmik saymalar, sayı kavramı, dört işlem, problem çözme, çarpım tablosunu ezberlemede güçlükler yaşamaktadırlar. Öğretmenler matematik öğretiminde somut materyallerle öğretim, tekrar, yaparak yaşayarak öğrenme, soru cevap, sunuş yoluyla öğretim, günlük yaşam örnekleriyle ve oyunla öğretim yöntemlerini kullanmakta, en çok basılı materyaller, standart matematik araçları, akıllı tahtayla öğretim yapmakta, en fazla çoktan seçmeli testler/çalışma kâğıtları/sınavlarını ölçme ve değerlendirme aracı olarak kullanmaktadırlar. Destek eğitim veren öğretmenler genellikle öğrencilerinin sınıf öğretmenleri ve aileleriyle yeterli düzeyde iletişim kurmakta, yapılan çalışmaların tekrarı, akademik çalışmalar, ödevler ile ilgili paylaşımlarda bulunmaktadırlar. Uygulamada yaşanılan güçlükler fiziki koşulların ve ders saatlerin yetersizliği, öğrencilerin derse karşı ilgisiz ve isteksiz olmaları, ailelerin ilgisiz ve yeterli bilince sahip olmamaları, destek eğitim, ÖÖG ile ilgili öğretmenlerin bilgi eksikliğinin olması şeklindedir. Öğretmenler fiziki koşulların iyileştirilmesi, öğrenciyi tanımak, uygun öğretim yöntemleri kullanmak, planlı olmak, tekrara önem vermek gibi öğretimle ilgili öneriler, mesleki gelişim, öğrencilerin ebeveynleri ve sınıf öğretmenleri ile iletişimi ve iş birliğini sağlamaya yönelik önerilerde bulunmuşlardır.
The aim of this research is to determine the experiences of teachers providing support education in primary schools regarding mathematics teaching with students with specific learning disabilities (SLD) and to examine in depth the positive and negative situations experienced in the teaching processes. In the study where the basic research method within the qualitative research model was used, a semi-structured interview form prepared by the researcher was used as a data collection tool. 22 teachers who provide support education services to students diagnosed with SLD in support education rooms in primary schools were interviewed, and the obtained data were analyzed with content analysis. As a result of the research, it was found that teachers were mostly assigned to support education rooms because they were above the norm, they did not have sufficient and accurate information about mathematics learning difficulties, they determined the difficulties their students experienced in mathematics mostly based on their personal observations and experiences during the lesson, and the IEP prepared by classroom teachers at the stage of planning mathematics teaching. have been found to use. Students with SLD have difficulties especially in rhythmic counting, number concept, four operations, problem solving, and memorization of multiplication tables. In teaching mathematics, teachers use methods such as teaching with concrete materials, repetition, learning by doing, question and answer, teaching through presentation, teaching with daily life examples and games. They mostly teach with printed materials, standard mathematics tools, smart boards, and mostly use multiple choice tests/studies. They use papers/exams as measurement and evaluation tools. DEO teachers generally communicate adequately with their students' classroom teachers and families, and share information about revision of studies, academic studies, and homework. The difficulties encountered in practice are the inadequacy of physical conditions and lesson hours, students being uninterested and reluctant towards the lesson, families being indifferent and not having sufficient awareness, supportive education, and teachers' lack of knowledge about SLD. Teachers made suggestions regarding teaching such as improving physical conditions, getting to know the student, using appropriate teaching methods, being planned, giving importance to repetition, professional development, and communication and cooperation with the family and classroom teacher.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5508
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10665338.pdf106653382.57 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.