Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5499
Title: Okul Müdürlerinin Motivasyon Becerilerinin Öğretmenlerin İş Doyumuna Etkisi (Meslek Liseleri Örneği)
Other Titles: The Effect of School Principals' Motivatıon Skills on Teachers' Job Satisfaction (Vocational High Schools Case)
Authors: Prof. Dr. Sezer, Şenol
Koçyiğit, Rabia
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0001-8800-6017
0009-0007-4202-5096
Keywords: Mesleki eğitim, Okul müdürü, Motivasyon, İş doyumu.
Vocational education, School manager, Motivation, Job satisfaction
Issue Date: 2024
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmada, meslek liselerinde görev yapan okul müdürlerinin motivasyon becerileri ile öğretmenlerin iş doyumu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olup olmadığına odaklanılmıştır. Bu çalışmanın amacı, okul müdürlerinin motivasyon becerileri ile Meslek liselerinde görev yapan öğretmenlerinin iş doyumu algıları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Ordu ilinde, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapan meslek lisesi öğretmenleri arasından ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenen 424 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Minnesota İş Doyumu Ölçeği ile Öğretmenlere Yönelik Motivasyon Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın verileri, betimsel istatistik (frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma) teknikleri yanında bağımsız gruplar için t-testi, ikiden fazla grup puanları arasındaki farklılığı belirlemede tek yönlü varyans analizi (ANOVA); okul müdürlerinin motivasyon becerileri ile öğretmenlerin iş doyumu arasındaki ilişkiyi belirlemede korelasyon ve okul müdürlerinin motivasyon becerilerinin öğretmenlerin iş doyumunu yordama düzeyini belirlemede ise basit doğrusal regresyon analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçları okul müdürlerinin motivasyon becerilerinin yüksek düzeyde olduğunu ve öğretmenlerin iş doyumunun orta düzeyde olduğunu ortaya koymaktadır. Öğretmenlerin işdoyumu puanları arasında katılımcıların cinsiyet, branş, eğitim, okulun yerleşim yeri, ve okul müdürüyle birlikte çalışma süresi değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ancak öğretmenlerin işdoyumu puanları arasında 1-5 meslek kıdeminde olan öğretmenler lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Okul müdürlerinin motivasyon becerileri ile öğretmenlerin işdoyumu arasında yüksek düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Ayrıca okul müdürlerinin motivasyon becerileri öğretmenlerin iş doyumunu orta düzeyde yordamaktadır.Bu sonuçlara bağlı olarak, meslek liselerinde görevli okul müdürlerinin motivasyon becerilerinin öğretmenlerin iş doyumlarını artırdığı söylenebilir. Okul müdürlerine yönetsel karar ve eylemlerinde öğretmenlerin motivasyonunu göz önünde bulundurmaları önerilebilir. Mesleki ve teknik eğitim veren okullarda görevli öğretmenlerin işdoyumu algılarını olumlu ya da olumsuz şekilde etkileyen faktörlerin derinlemesine analiz edilmesi amacıyla nitel araştırma deseninde araştırmalar yapılabilir
This study focused on whether there is a statistically significant relationship between the motivational skills of school principals working in vocational high schools and the job satisfaction of teachers. The purpose of this study is to determine the relationship between the motivation skills of school principals and the job satisfaction perceptions of teachers working in vocational high schools. The research was conducted in the relational survey model, which one of the quantitative research methods. The study group of the research consisted of 424 teachers, was determined by using convenient sampling method among the vocational high school teachers working in public schools affiliated with the Ministry of National Education in Ordu province in the 2023-2024 academic year. The data was collected through the Minnesota Job Satisfaction Scale and the Motivation Scale for Teachers. The data was analysed by using descriptive statistics (frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation) techniques as well as t-test for independent groups, one-way analysis of variance (ANOVA) to determine the difference between scores of more than two groups. In addition, correlation analysis was used to determine the relationship between school principals' motivational skills and teachers' job satisfaction. Moreover, simple linear regression analysis was used to determine the level of school principals' motivational skills predicting teachers' job satisfaction. The results of the research reveal that the motivation skills of school principals are at a high level and the job satisfaction of teachers is at a moderate level. There was no statistically significant difference between the teachers' job satisfaction scores in terms of the participants' gender, branch, education, location of the school, and length of time working with the school principal. A high level of correlation was determined between the motivation skills of school principals and teachers' job satisfaction scores. In addition, the motivation skills of school principals predict teachers' job satisfaction at a moderate level. Based on these results, it may be said that the motivational skills of school principals working in vocational high schools increase the job satisfaction of teachers. It may also be recommended that school principals take teachers' motivation into consideration in their administrative decisions and actions. Qualitative research design studies can be conducted to deeply analyse the factors that positively or negatively affect the job satisfaction perceptions of teachers working in vocational and technical education schools.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5499
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10662815.pdf106628152.05 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.