Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5382
Title: The Postmodern Fulcrum of Mark Ravenhill's‘ Some Explicit Polaroids’ and Martin Crimp's‘ Attempts on Her Life’ in the Light of Zygmunt Bauman's Sociology
Other Titles: Zygmunt Bauman'ın Sosyolojisi Işığında Markravenhıll'in ‘Some Explıcıt Polaroıds’ ve Martın Crimp'in‘Attempts on Herlıfe’ Adlı Oyunlarının Postmodern Dayanak Noktası
Authors: Özata, Cüneyt
Ada, Yaren
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0002-9179-9537
0000-0002-9934-1918
Keywords: Zygmunt Bauman, Postmodern Period British Theatre, Ravenhill, Crimp
Zygmunt Bauman, Postmodern Dönem Ingiliz Tiyatrosu, Ravenhill, Crimp
Issue Date: 2024
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: This study focused on the postmodern fragmented individual as a result of the aim of constant modernization and examine d two striking plays from the British Theatre of the 1990s with the objective of analyzing the atmosphere in which it exists from a social and aesthetic perspective: Martin CrimpCrimp’s Attempts on Her Life and Mark RavenhillRavenhill’s Some Explicit Polaroids Before delving into the examination of these two plays, an exploration of societal understanding, u tilizing concepts such as Zygmunt Bauman's liquid modernity and liquid society, was undertaken to comprehend the societal resonance of images conveyed through theatrical texts and the background of these implications. The sociological perspective of Bauman was employed in this regard. For the analysis of postmodern depictions, Bauman's insights on consumer society and globalization were referred to. These analyses revealed that in the world where the modern individual is confined, there is a quest for escap e. The crisis created by this escape has paved the way for a postmodern society. Further, studying these theatrical works through Bauman's lens revealed perspectives on the complex interaction of postmodernism and contemporary social structures. W hen exami ned in the context of postmodernity and aesthetics, t hese plays emphasize d the significance of theatre as a mirror for the fragmented world and individual.
Bu çalışma, durmaksızın modernleşme gayesinin bir getirisi olarak postmodern parçalanmış bireye odaklanmış ve varolduğu atmosferi sosyal ve estetik açıdan analiz etme amacıyla 19901990’ların İngiliz Tiyatrosundan iki çarpıcı oyunu incelemiştir Martin CrimpCrimp’in Yaşamı Üzerine Teş ebb üsler ve Mark RavenhillRavenhill’in Bazı Açık Polaroidler Toplumsal düzene radikal bir başkaldırının getirisi kimlik bunalımının ve belirsizliğin zirvede olduğu her iki oyunu da incelemeden ö nce, tiyatro metinleri aracılığıyla iletilen imgelerin, toplumda karşılığını ve bu imaların arka planını anlamak iç in Zyg munt Bauman ’ın akışkan modernite ve akışkan toplum kavramları başta olmak üzere toplum anlayışı araştırılmış ve Bauman sosyolojisinden faydalanılmıştır. Postmodern tasvirlerde, tüketim toplumu ve küreselleşme üzerine Baumancı tahlillere başvurulmuştur. Bu tahliller, modern bireyin hapsolduğu dünyada bir kaçış aradığını ortaya koymuştur. Bu kaçışın yarattığı kriz ise postmodern topluma zemin oluşturmuştur. Bunun yanı sıra, bu tiyatro eserlerini Bauman merceğinden incelemek, postmodernizm ile çağdaş toplumsal yapılar arasındaki karmaşık etkileşime dair içg ö rü ler sa ğlamıştır. Postmodernite ve estetik bağlamında incelenen bu oyunlar, parçalanmış dünyaya ve bireye ayna niteliğinde olan tiyatronun önemini vurgulamıştır
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/5382
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10628035.pdf1062803511.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.