Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/476
Title: MİYASE SERTBARUT’UN KİTAPLARININ OKUNABİLİRLİK DÜZEYLERİ
Other Titles: THE READABILITY LEVELS OF THE BOOKS OF MİYASE SERTBARUT
Authors: Kutay, Veli
Çinpolat, Enes
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Keywords: Miyase Sertbarut, okunabilirlik, ortaokul, Ateşman formülü, Çetinkaya-Uzun formülü.,Miyase Sertbarut, readability, middle school, Ateşman formula, Çetinkaya-Uzun formula.
Issue Date: 2019
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Temel dil becerilerinden olan okuma becerisinin gelişimi sadece örgün eğitim ile değil çocuğun yöneldiği edebi eserlerle de sağlanmaktadır. Bu sebeple çocuk edebiyatı eserlerinin okunabilirlik düzeylerinin hedef kitleye uygun olması oldukça önemli bir konudur. Bu araştırmanın amacı Miyase Sertbarut’un ortaokul düzeyine uygun olduğu belirtilen kitaplarını okunabilirlik açısından incelemektir. Çalışma tarama modeli ile yürütülmüştür. Çalışma materyallerini Miyase Sertbarut’un 10 kitabı oluşturmaktadır. Çalışma grubunu ise Ordu ili merkezinde bulunan bir okulda öğrenim gören 6, 7 ve 8. sınıf 57 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada okunabilirlik düzeyini belirlemek amacıyla Ateşman (1997) okunabilirlik formülü, Çetinkaya-Uzun (2010) okunabilirlik formülü ve çıkartmalı okunabilirlik uygulaması kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerden hareketle incelenen metinlerin Ateşman okunabilirlik formülüne göre genellikle orta güçlük düzeyinde olduğu; Çetinkaya-Uzun okunabilirlik formülüne göre genellikle eğitsel okuma düzeyinde olduğu; çıkartmalı okunabilirlik uygulamasına göre zor düzeyde olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Çıkartmalı okunabilirlik çalışmasının yürütüldüğü öğrencilerin akademik seviyelerinin çıkartmalı okunabilirlik puanlarıyla yakından alakalı olduğu için metinler hakkında bir yorum yapmadan önce bu konu düşünülmelidir. Araştırmanın sonuçlarına dayanarak ebeveynlerin ve öğretmenlerin çocuklara okuma kitabı önerirken bunların okunabilirlik durumlarını göze almaları önerilmektedir.
The development of reading skills, which is one of the basic language skills, is provided not only by formal education but also by literary works read by the child. For this reason, it is very important to ensure that the readability levels of children's literature works are appropriate for the target audience. The aim of this study is to examine the books of Miyase Sertbarut, which is indicated to be suitable for secondary school, in terms of readability. The study was conducted with survey model. The study materials consist of 10 books of Miyase Sertbarut. The study group consisted of 6th, 7th and 8th grade 57 secondary school students attending a school in the city center of Ordu. In order to determine the readability levels, Ateşman (1997) readability formula, Çetinkaya-Uzun (2010) readability formula and Cloze Test application were used in the study. According to the results of the study, the texts examined are generally at medium difficulty level according to the Atesman readability formula; they are usually at educational reading level according to the Çetinkaya-Uzun readability formula; also they are at difficult level according to the Cloze Test readability application. Since Cloze Test readability scores are related to the students’ academic levels that Cloze Test application applied, it should be considered before making a comment on the texts. Based on the results of the study, it is suggested that parents and teachers should consider the readability of the books when offering books to children.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/476
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10231270.pdf102312702.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.