Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/39
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇil, Elif-
dc.contributor.authorOruç, Uğur-
dc.date.accessioned2022-08-08T07:16:55Z-
dc.date.available2022-08-08T07:16:55Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2021-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/39-
dc.description.abstractKomşu ülkelerimizden biri olan İran ile geçmiş yüzyıllardan beri süregelen kültürel ve sosyal bağımızın bulunması şaşırtıcı değildir. İki komşu ülke arasındaki bağların güçlendirilmesi, birbirlerini daha iyi tanımaları ve buna bağlı olarak gelişmeleri yakından takip etmelerine bağlıdır. Bu bağlamda Türkiye ve İran’da okutulmakta olan derslerin müfredatlarının, ders içeriklerinin incelenmesi ve karşılaştırması her iki ülkedeki eğitim sisteminin geliştirilmesi adına önemli katkılar sağlayabilir. Günümüzde eğitim programı ve müfredat karşılaştırmaları konusunda pek çok çalışma mevcutken, bunların büyük çoğunluğunun komşularımızla ilgili olmaması önemli bir eksikliktir. Bu tez çalışmasıyla 2020–2021 eğitim-öğretim yılında Türkiye’de okutulmakta olan fen bilimleri dersi ve İran’da okutulmakta olan deneysel bilimler dersinin müfredatlarının, ders kazanımlarının ve ders kitaplarının karşılaştırılması yapılarak benzerlik ve farklılarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. İran’da okutulmakta olan deneysel bilimler kitabı ve müfredatın yer aldığı öğretim ve değerlendirme rehberi titizlik ile Türkçeye çevrilmiş ardından karşılaştırmalar yapılmıştır. İncelemede nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ve betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Türkiye’de okutulmakta olan fen bilimleri dersi ile İran’da okutulmakta olan deneysel bilimler derslerinin karşılaştırtılması yapıldığında kazanım ve konu olarak ilk göze çarpan bulgu, İran’da ortaöğretimin I. düzeyi 7. sınıfta okutulan deneysel bilimleri dersi Türkiye’de ortaokul 6. ve 7. sınıfta okutulan fen bilimleri derslerine denk gelmesidir ve konu bazında ayrıntılı incelendiğinde %95’in üzerinde benzerlik görülmektedir. İran’da okutulan deneysel bilimler dersindeki konularının ve kazanımların yaklaşık %5’i Türkiye’de okutulan fen bilimleri dersinde tez çalışmasının dışında kalan diğer – 3, 4, 5 ve 8. – sınıflara denk gelmektedir. Bu farklılıkların sebebi Türkiye’de fen bilimleri öğretim programında sarmal içerik tasarımı ile konuların alt sınıflardan itibaren genişleyerek işlenmesidir. Fakat İran’da modüler içerik tasarımı kullanılmakta olduğundan konular bir bütünlük içinde tek bir sınıfta işlenmektediren_US
dc.description.abstractIt is not surprising that we have ongoing cultural and social ties with one of our neighboring countries, Iran, for the past centuries. Strengthening the ties between the two neighboring countries relies on getting to know each other better and following developments closely. In this context, analysis and comparison of the course contents and the curriculums of the courses being taught in Turkey and Iran may make a significant contribution to the development of educational systems in both countries. While there are many studies on educational program and curriculum comparisons today, it is an essential deficiency that most of them are not related to our neighbors. By this thesis, it is aimed to reveal the similarities and differences in the science courses that are being taught in Turkey and the experimental science courses that are being taught in Iran by making the comparison of the curriculums, the textbooks, and the course achievements in the 2020-2021 academic year. The teaching and evaluation guide, which includes the curriculum and the experimental sciences book being taught in Iran, were carefully translated into Turkish, and then the comparisons were made. In the analysis, document analysis and descriptive research method as qualitative research methods were used. When the comparison between the science course being taught in Turkey and the experimental science courses being taught in Iran is made, the first striking finding as achievement and subject is that the experimental science course being taught in Iran at 7th grade, which is the first level of secondary education corresponds to the science courses being taught in Turkey at sixth and 7th grade of secondary education. When it is examined in detail based on the subject matter, it is seen that there is over 95% similarity. Approximately 5% of the subject matters and learning outcomes in the experimental science courses taught in Iran correspond to the other 3rd, 4th, fifth and 8th grades outside the thesis study in the science courses being taught in Turkey. These differences are that the subjects are covered expanding from the lower grades with the spiral content design in the science courses curriculum in Turkey. However, since the modular content design is used in Iran, the subjects are covered in a single class unity.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİran’da Deneysel Bilimler Eğitimi, Karşılaştırmalı Eğitim, Müfredat Farklılıkları, Türkiye’de Fen Bilgisi Eğitimien_US
dc.subjectComparative Education, Curriculum Differences, Experimental Science Education in Iran, Science Education in Turkeyen_US
dc.titleTürkiye ve İran’da Fen Bilimleri Müfredatının Kazanım ve İçerik Yönünden Karşılaştırmasıen_US
dc.title.alternativeThe Comparıson Of Scıence Cırruculum In Terms Of Content And Learnıng Outcome In Turkey And Iranen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentFen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0003-1420-8729en_US
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10366869.pdf103668697.04 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.