Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3971
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYaylak, Erhan-
dc.contributor.authorAkdeniz, Yücel-
dc.date.accessioned2024-01-12T07:43:56Z-
dc.date.available2024-01-12T07:43:56Z-
dc.date.issued2023-
dc.date.submitted2023-
dc.identifier.urihttp://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3971-
dc.description.abstractÇin’in Wuhan kentinde başlayan COVID-19 tüm dünyayı etkilemiş insan ölümlerini azaltmak için dünyada bazı tedbirler alınmaya gidilmiştir. Bu bağlamda ülkemizde yüz yüze eğitime ara verilerek uzaktan eğitim çalışmaları yapılmaya başlanmıştır. Daha önce yükseköğretimde uygulanan uzaktan eğitimin ilk kez ilk ve orta dereceli okullarda uygulanması nedeniyle öğretmen, öğrenci ve veli açısından farklı yansımaları olmuştur. Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler dersinde uzaktan eğitim sürecinde ev ödevlerine yönelik öğretmen, öğrenci ve velilerin görüşlerini almaktır. Nitel bir araştırma olan bu çalışma nitel araştırma desenlerinden biri olan “olgu bilim (fenomenoloji)” deseni kapsamında yürütülmüştür. Araştırma Ordu ili içerisinde yer alan devlet okullarındaki ilkokul 4.sınıf ve ortaokul 5, 6, ve 7. Sınıfla ilgili olan 20 öğretmen, 20 öğrenci ve 20 veli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı içinde yer alan gelişigüzel(kazara) ve kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kapsamında önceden hazırlanan veli ve öğretmene 9 soru, öğrenciye 10 tane açık uçlu soru çevrimiçi ortamlarda paydaşlara yöneltilmiştir. Sorulara verilen yanıtlar MAXQDA programına aktarılıp içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Ardından cevaplardan yola çıkılarak kod belirlemesi yapılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre paydaşların çoğu ev ödevlerini pekiştirme olarak görmüştür. Ayrıca uzaktan eğitim sürecinde verilen sosyal bilgiler dersi ev ödevlerinin ulaştırılmasında, değerlendirmesinde ve takibinde Whatsapp uygulamasının yoğun olarak kullanıldığı sonucuna ulaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractCOVID-19, which started in Wuhan, China, affected the whole world and some measures started to be taken in the world to reduce human deaths. In this context, face-to-face education was suspended and distance education studies started to be carried out in our country. Distance education, which was previously implemented in higher education, had different reflections on teachers, students, and parents due to its application for the first time in primary and secondary schools. The aim of this study is to get the opinions of teachers, students, and parents about homework given during the distance education period on the social studies lesson. This study, which is a qualitative research, was conducted within the scope of the "phenomenology" pattern, which is one of the qualitative research designs. The research was conducted with 20 teachers, 20 students, and 20 parents who were associated with primary school 4th grade, secondary school 5th, 6th, and 7th grade students in public schools in Ordu province. In the research, random (accidental), and snowball sampling were used as the method which were within the qualitative research approach were used. Within the scope of the semi-structured interview technique, 9 questions which were prepared in advance for the teachers and parents, and 10 open-ended and pre-prepared questions for the students were asked to the participants in an online environment. The answers to the questions were transferred to the MAXQDA program and evaluated using the content analysis method. Then, the code was determined based on the answers. According to the results of the research, most of the participants considered the homework as a reinforcement. Moreover, it was concluded that the ‘WhatsApp’ application was used extensively to deliver, evaluate, and follow-up the homework given in social studies lessons during the distance education period.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectUzaktan Eğitim, Sosyal Bilgiler, Ev Ödevi, Paydaş Görüşleri, Covid-19 Salgınıen_US
dc.subjectDistance Education, Social Studies, Homework, Stakeholder Opinions, Covid-19 Outbreaken_US
dc.titleUzaktan Eğitim Sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Ev Ödevlerine Yönelik Paydaş Görüşlerinin İncelenmesien_US
dc.title.alternativeSocial Studies Class in the Process of Distance Education Home Examination of Stakeholder Opinions on Their Homeworksen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentOrdu Üniversitesien_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0003-4612-3041en_US
dc.contributor.authorID0000-0002-8225-6768en_US
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10588020.pdf105880201.43 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.