Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3960
Title: Okul Öncesinde 21. Yüzyıl Becerilerine Ulaşmada Stem Yaklaşımı
Other Titles: Stem Approach İn Achieving 21st Century Skills İn Preschool Education
Authors: Prof. Dr. Taş, Erol
Güler. Hatice
Ordu Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü
0000-0003-4077-7351
0000-0001-7811-6642
Keywords: 21. Yüzyıl Becerileri, STEM Eğitimi, Okul Öncesi Eğitim
21st Century Skills, STEM Education, Preschool Education
Issue Date: 2023
Publisher: Fen Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı, STEM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitiminin okul öncesi çocukların 21. yüzyıl becerileri üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışmada karma araştırma yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemi 2021-2022 eğitim öğretim yılında Ordu Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bağımsız bir anaokuluna devam eden, yaşları 60-72 aylar arasında değişen 17 deney ve 15 kontrol olmak üzere toplam 32 çocuktan oluşmaktadır. Deney grubunda Mühendislik Tasarım Temelli 5E öğrenme modeline göre STEM etkinlikleri 8 hafta boyunca uygulanmış, kontrol grubunda okul öncesi müfredatına göre yapılan derslere devam edilmiştir. Nicel veri toplama araçları olarak Okul Öncesi Çocuklar için Öğrenme ve Yenilenme Becerileri Ölçeği, Teknoloji Okuryazarlığı Rubriği, Sosyal Ürün Sunum Rubriği ve Sosyal Ürün Takım Çalışması Rubriği kullanılmıştır. Nitel veri toplama araçları olarak Etkinlik Değerlendirmeye Yönelik Görüşme Formu, Yarı Yapılandırılmış Gözlem Formu ve Tasarım Kağıtları kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen nicel veriler SPSS paket programı kullanılarak parametrik test teknikleriyle analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre uygulanan STEM etkinliklerinin deney grubu lehine 21. yüzyıl becerilerinden öğrenme ve yenilenme becerileri ile alt boyutları olan yaratıcılık ve yenilenme, eleştirel düşünme ve problem çözme, iletişim ve iş birliği becerilerinde anlamlı bir farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. Benzer şekilde, bilgi, medya ve teknoloji becerilerinde ve yaşam ve kariyer becerilerinde de deney grubu lehine anlamlı bir artış olduğu görülmüştür.
The purpose of this research is to examine the effect of STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) education on preschool children's 21st century skills. Mixed research method was adopted in the study. The research sample consist of a total of 32 children, 17 in the experimental group and 15 in the control group, with ages ranging from 60 to 72 months, attending an independent kindergarten affiliated with the Ordu Provincial Directorate of National Education during the 2021- 2022 academic year. In the experimental group, STEM activities were implemented for 8 weeks, following the Engineering Design-Based 5E Learning Model while preschool curriculum-based lessons were carried out in the control group. The Learning and Renewal Skills Scale for Preschool Children, Technology Literacy Rubric, Social Product Presentation Rubric and Social Product Teamwork Rubric were used as quantitative data collection tools. Additionally, Interview Form for Activity Evaluation, Semi-Structured Observation Form, and Design Sheets were used as qualitative data collection tools. The quantitative data obtained from the data collection tools were analyzed with parametric test techniques using the SPSS package program. Descriptive analysis and content analysis were used to analyze qualitative data. The results of the research showed that the implemented STEM activities made a significant difference between the experimental and control groups in favor of the experimental group in the learning and renewal skills concerning the 21st century skills and creativity and innovation, critical thinking and problem solving, and communication and cooperation skills as their sub-dimensions. Similarly, a significant increase was observed in information, media, and technology skills as well as life and career skills in favor of the experimental group.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3960
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10319682.pdf103196825.47 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.