Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3945
Title: Tınkerplots Yazılımı Etkinliklerinin 7. Sınıf Öğrencilerin Veri Analizi Alt Öğrenme Alanındaki Başarılarına, Kalıcılığa ve Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisi
Other Titles: The Effect of Tinkerplots Software Activities on the 7th Grade Students’ Success in Data Analysis Sub-Learning Area, Permanence and Their Attitudes Towards to Mathematics
Authors: Prof. Dr. Cansız Aktaş, Meral
Battal, Gizem Nur
Ordu Üniversitesi
Fen Bilimleri Enstitüsü
0000-0003-0425-9565
0000-0003-4543-6716
Keywords: TinkerPlots Yazılımı, Veri Analizi Alt Öğrenme Alanı, Bilgisayar Destekli Öğretim.
TinkerPlots Software, Data Analysis Sub-Learning Area, Computer Aided Instruction.
Issue Date: 2023
Publisher: Fen Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı TinkerPlots yazılımı etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin Veri Analizi alt öğrenme alanı üzerindeki başarılarına, kalıcılığa ve matematiğe yönelik tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmada 2021- 2022 eğitim-öğretim yılında Ordu ilinde bir ortaokulda öğrenim gören 25’i deney, 24’ü kontrol grubu olmak üzere toplam 49 yedinci sınıf ortaokul öğrencisiyle çalışılmıştır. Deney grubunda dersler TinkerPlots yazılımı etkinlikleri ile işlenirken kontrol grubunda ise geleneksel yöntem ile ders kitaplarına bağlı kalınarak işlenmiştir. Çalışma, 5 haftalık uygulama süreci ve öntest-sontest uygulamaları ile toplamda 7 haftalık bir süreçte gerçekleşmiştir. Kalıcılık testi uygulaması ise sontest uygulamasından 15 hafta sonra yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Veri Analizi Başarı Testi (VABT) ve gerekli izinler alınarak kullanılan Matematik Tutum Ölçeği (MTÖ) kullanılmıştır. VABT ve MTÖ’den elde edilen nicel veriler Jamovi 2.2.5 istatistik paket programı ile ANCOVA testi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen verilerin analizi sonucunda TinkerPlots yazılımı etkinliklerinin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin Veri Analizi alt öğrenme alanındaki başarılarına ve matematiğe yönelik tutumlarına olumlu etkisinin olduğu ancak kalıcılığa etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.
The aim of this research is to examine the effect of TinkerPlots software activities on the achievements of secondary school 7th grade students in the sublearning area of Data Analysis, the permanence and their attitudes towards mathematics. The research was carried out using a quasi-experimental design with pretest-posttest control group. In this study, a total of 49 seventh grade secondary school students, 25 of whom were in the experimental group and 24 in the control group, were studied in a secondary school in Ordu in the 2021-2022 academic year. While in the experimental group, the lessons were taught with TinkerPlots software activities, in the control group, they were taught with the traditional method, adhering to the textbooks. The study took place in a period of 7 weeks in total, with a 5 weeks implementation period and the pretest-posttest applications. The permanence test application was applied 15 weeks after the posttest application. As data collection tools, The Data Analysis Achievement Test (DAAT), which was developed by the researcher and the Mathematics Attitude Scale (MAS), after obtaining required permissions, were used. Quantitative data obtained from DAAT and MAS were analyzed using the ANCOVA test with the Jamovi 2.2.5 statistical package program. As a result of the analysis of the data obtained, it was determined that the activities of TinkerPlots software had a positive effect on the success of secondary school 7th grade students in sub-learning area of Data Analysis and their attitudes towards mathematics, but had no effect on the permanence.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3945
Appears in Collections:Fen Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10446777.pdf1044677717.46 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.