Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3940
Title: Hemşirelik Eğitimi İçin Sosyal Medya Anketi’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Other Titles: The Turkish Reliability and Validation Study A Social Media Questionnaire For Nursing Training
Authors: Durgun, Hanife
Öztürk, Melike
Ordu Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Enstitüsü
0000-0002-5023-4468
0000-0002-0115-7558
Keywords: Geçerlik, Güvenirlik, Hemşirelik Eğitimi, Sosyal Medya.
Validity, Reliability, Nursing Education, Social Media.
Issue Date: 2023
Publisher: Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Amaç: Bu çalışma, “Hemşirelik Eğitimi için Sosyal Medya Anketi” (Social Media Questionnaire for Nursing Training)’ni Türkçeye uyarlayarak, geçerlik ve güvenirliğini gerçekleştirmek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Metodolojik türde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemine 377 hemşirelik öğrencisi alınmıştır. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Eğitimi için Sosyal Medya Anketi (HESMA)” kullanılarak Mart-Mayıs 2022 tarihleri arasında yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Bulgular: İki boyuttan oluşan HESMA’nın faktör yüklerinin 0.36-0.69 arasında değiştiği, açıklanan varyansın (%51.739) istenilen düzeyde olduğu saptandı. Yapısal eşitlik modellemesi neticesinde; ölçeğeait elde edilen uyum indeksi değerlerinin x 2 /SD değeri 3.02, GFI 0.94, AGFI 0.90, CFI 0.94, RMSEA 0.073 ve SRMR 0.039 olduğu ve ölçeğin bu şekli ile kabul edilebilir olduğu belirlendi. HESMA’nın Cronbach alfa katsayısı 0.87 olarak bulundu. Ankette yer alan maddelerin puan korelasyonlarının 0.30’un üzerinde olduğundan dolayı anketten herhangi bir madde çıkarılmasına gerek olmadığı belirlendi. Anket alt %27 ve üst %27’lik grup puan ortalamaları farkının istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptandı (p<0.05). HESMA’nın toplam puan ortalaması 30.71±6.40 olarak belirlendi. Sonuç: Hemşirelik eğitiminde sosyal medyanın etkisini değerlendirmek amacıyla geliştirilen HESMA’nın Türk kültürüne uygun, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu saptandı.
Aim: This study was carried out to realize the validity and reliability of the Social Media Questionnaire for Nursing Education by adapting it to Turkish. Material and Method: 377 nursing students were included in the sample of the research, which was carried out in a methodological type. The data of the research were collected by using face-to-face interview technique between March-May 2022 using "Personal Information Form" and "Social Media Questionnaire for Nursing Education". Results: It was determined that the factor loads of the Social Media Questionnaire for Nursing Education, which consists of two dimensions, varied between 0.36-0.69, and the explained variance (51.739%) was at the desired level. As a result of structural equation modeling; It was determined that the fit index values obtained for the scale were x2 /SD value 3.02, GFI0.94, AGFI 0.90, CFI 0.94, RMSEA 0.073 and SRMR 0.039 and it was acceptable with this form of the scale. The Cronbach alpha coefficient of the Social Media Questionnaire for Nursing Education was found to be 0.87.It was determined that there was no need to remove any item from the survey due to the fact that the score correlations of the items included in the survey were above 0.30. It was found that the difference between the average scores of the group of the lower 27% and the upper 27% of the survey was statistically significant (p<0.05). The average score of the Social Media Questionnaire for Nursing Education was determined as 30.71±6.40. Conclusions: It was found that the Social Media Questionnaire in Nursing Education, developed to evaluate the impact of social media in nursing education, is a valid and reliable measurement tool appropriate to Turkish culture.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3940
Appears in Collections:Sağlık Bilimleri Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10451825.pdf104518251.88 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.