Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/394
Title: 2010 Sonrası Amerikan Korku Sinemasında Psikanalitik Öğeler: Tekinsiz ve İğrenç
Other Titles: PSYCHOANALYTIC ITEMS IN THE AMERICAN HORROR MOVĠES AFTER 2010: UNCANNY AND ABJECT
Authors: Prof. Dr. Yılmaz, Mehmet
Candan, Ferdi
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
Keywords: Horror Movies, Uncanny, Abject,Korku Sineması, Tekinsiz, İğrenç
Issue Date: 2019
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Şiddet, Gerilim, tehlike gibi korkunun belirleyici unsurlarını barındıran korku filmleri, öfke, tiksinti, üzüntü ve aşk gibi belli bağlı heyecanlar üzerinden izleyiciyi etkileyerek onu korkutmayı amaçlar. Bu filmler, bilinçaltına atılmış, bilinç düzeyine çıkmasından çekinilen dertleri konu edinir. Bu dertler, bilinci ürkütmeden, imgesel bir anlatım yoluyla izleyicinin karşısına çıkıverir. Gerçekte, kurbanını kovalayan korkunç katiller, dünyayı istila eden vahşi yaratıklar, tekinsiz ve iğrenç doğalarıyla bastırılmış olanın geri dönüşüne imkân veren cadılar, canavarlar, vampirler, hayaletler ve şeytanlar vardır. Korku filmleri, merkezine bilinçdışını koyan psikanalizimin penceresinden okunduğunda ise bu filmlerdeki imgesel anlamlar çözümlenir, bilinçdışı dürtülerin örtük ve çarpıtılmış ikameleri görünür hale gelir. Bu sayede psikanaliz, korku sinemasında simgelerin dilini çözen yararlı bir araca dönüşür. 2010-2016 yılları arasında vizyona girmiş, Amerikan yapımı, korku türünün özelliklerini taşıyan ‗‗ The Conjuring 2 (2016)‘‘, ‗‗The Witch (2015)‘‘, ‗‗It Follows (2014)‘‘, ‗‗Sinister (2012)‘‘ filmlerini ―Psikanalitik Film Çözümleme‖ yöntemini kullanarak analiz etmeyi amaçlayan bu araştırma, Psikanaliz ekolünün kurucusu Sigmund Freud‘un geliştirdiği tekinsiz the uncanny-kavramı ve ünlü psikoanalist ve felsefeci Julia Kristeva‘nın geliştirdiği iğrenç -the abject- kavramı çerçevesinden 2010 sonrası Amerikan korku sinemasını incelemeyi problem edinmiştir. Korku sinemasındaki tekinsiz ve iğrenç öğeleri, psikanalizmin perspektifinden çözümleyen bu araştırma, korku türündeki filmlerin okunmasında, araştırmacılara farklı bakış açıları sunmakta, filmlerdeki tekinsiz ve iğrenç öğelerin ruhbilimsel anlamlarının anlaşılmasına yardımcı olmaktadır.
The horror movies that contain the determinative elements of fear such as violence, tension and danger aim to threaten the audience over certain excitement like anger, disgust, sadness and love. These movies are about the troubles that have been thrown into the subconscious and that are hesitated to get to the level of consciousness. These troubles appear to the audience without fearing, consciousness and with an imaginary narration. In fact, there are horrible murderers who are chasing their victims, wild creatures that invade the world, witches, monsters, vampires, ghosts and demons that allow the return of repressed with their uncanny and abject nature. When the horror movies are read from the point of view of psychoanalysis that places the unconscious into the center, the imaginary meanings in these film are resolved and the implicit and distorted substitutions of unconscious impulses become visible. In this way, psychoanalysis becomes a useful tool that describes the symbols in horror cinema. This research aims to analyze the films ‗‗ The Conjuring 2 (2016)‘‘, ‗‗The Witch (2015)‘‘, ‗‗It Follows (2014)‘‘, ‗‗Sinister (2012)‘‘ that have horror movie features, are made in American and had come out between the years 2010 and 2016 by using the ‗psychoanalytic film analysis‘ method. This study had the problem of examining the American horror movie after 2010 within the framework of the uncanny -the uncanny- concept which was developed by the founder of the school of psychoanalysis Sigmund Freud and the abject -the abject- concept that was developed by the psychoanalyst and philosopher Julia Kristeva. This study which analyzes the uncanny and abject elements of horror cinema from the perspective of psychoanalysis, presents different viewpoints to researchers in explaining the horror movies and helps to understand the pschological meanings of the uncanny and abject elements in the movies.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/394
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ferdi candan.pdf4.58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.