Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3934
Title: Hibrit Eğitim Sistemi Özelinde Sınıf Öğretmenlerinin Değişime Hazır Olma Durumlarının İncelenmesi
Other Titles: Classroom Teaching Examination of Class Teachers' Ready for Change in the Hybrid Education System
Authors: Bayrak Özmutlu, Emel
Akpınar, Abdullah Mesut
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0002-1222-3557
0009-0003-0394-4330
Keywords: Sınıf Öğretmeni, Değişime Hazır Olma, Hibrit Eğitim Sistemi
Classroom Teacher, Readiness for Change, Hybrid Education System
Issue Date: 2023
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin hibrit eğitim sistemine yönelik değişime hazır olma durumlarını incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Karma araştırma modelinde tasarlanan araştırmanın nicel bölümünde veriler kişisel bilgi formu ve değişime hazır olma ölçeği ile toplanırken, nitel bölümün verileri görüşme formu ile toplanmıştır. Anket formu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Samsun ili Vezirköprü ilçesinde görev yapan kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 219 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Görüşme formları ise 11 öğretmene uygulanmıştır. Nicel veriler bilgisayar ortamında SPSS 25.0 istatistik paket programı aracılığı ile analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin hibrit eğitim sistemi özelinde değişime tam anlamıyla hazır olmadıkları belirlenmiştir. Araştırmada öğretmenlerin cinsiyetlerine, yaşlarına, kıdemlerine, eğitim durumlarına ve mezun oldukları kurumlara göre değişime hazır olma düzeylerinin istatistiksel olarak farklılık göstermediği saptanmıştır. Öğretmenler hibrit eğitim sisteminin öğretmenin emeği sömürülmesi, öğretmenlere gerek kalmaması, ciddi öğrenme kayıpları yaşanması, mesleğin itibarının daha da düşmesi, öğrencilerle kurulan duygusal bağın ve meslektaşlarla gerçekleştirilen paylaşımların zayıflaması konularında endişeler yaşadıkları görülmüştür.
This study was conducted to examine the readiness of classroom teachers for change towards the hybrid education system. In the quantitative part of the study, which was designed in a mixed research model, data were collected with a personal information form and a readiness for change scale, while the data of the qualitative part were collected with an interview form. The questionnaire form was applied to 219 classroom teachers working in Vezirköprü district of Samsun province in the 2021-2022 academic year, determined by convenience sampling method. Interview forms were applied to 11 teachers. Quantitative data were analysed in computer environment by means of SPSS 25.0 statistical package programme. Qualitative data were subjected to content analysis. As a result of the research, it was determined that teachers were not fully ready for change in the hybrid education system. In the study, it was determined that the level of teachers' readiness for change did not differ statistically according to their gender, age, seniority, educational status and the institutions they graduated from. Teachers were concerned that the hybrid education system would exploit the labour of teachers, make teachers unnecessary, lead to serious learning losses, further diminish the reputation of the profession, and weaken the emotional bond with students and sharing with colleagues.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3934
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10561662.pdf105616621.15 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.