Please use this identifier to cite or link to this item:
http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3915
Title: | Primipar Gebelerde Bilinçli Farkındalık Eğitiminin Doğum Korkusu, Doğum Şekli, Doğum Deneyimi, Prenatal ve Maternal Bağlanmaya Etkisi |
Other Titles: | The Effect of Mindfulness Education on Fear of Childbirth, Mode of Delivery, Childbirth Experience and Prenatal And Maternal Attachment İn Primiparous Pregnant Women |
Authors: | Prof. Dr. Erbil, Nülüfer Akın, Özlem Ordu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü 0000-0003-3586-6237 0000-0001-7210-8756 |
Keywords: | Primipar gebe, bilinçli farkındalık, doğum korkusu, doğum şekli, maternal bağlanma, hemşirelik Primiparous pregnant women, mindfulness, fear of childbirth, mode of birth, maternal attachment, nursing |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
Abstract: | Primipar Gebelerde Bilinçli Farkındalık Eğitiminin Doğum Korkusu, Doğum Şekli,
Doğum Deneyimi, Prenatal ve Maternal Bağlanmaya Etkisi
Amaç: Bu araştırma, primipar gebelere verilen bilinçli farkındalık eğitiminin gebelerin doğum
korkusu, doğum şekli, doğum deneyimi, prenatal ve maternal bağlanma üzerine etkililiğini
saptamak amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Randomize kontrollü deneysel tipteki araştırmaya primipar gebeler (deney
grubu=40, kontrol grubu=40) alınmıştır. Veriler 15.10.2021-15.10.2022 tarihleri arasında
Kişisel Bilgi Formu ve Wijma Doğum Beklentisi/Deneyimi Ölçeği’nin A versiyonu (W-DEQA), Prenatal Bağlanma Envanteri (PBE), Maternal Bağlanma Ölçeği (MBÖ) ve Wijma Doğum
Beklentisi/Deneyimi Ölçeği’nin B versiyonu (W-DEQ-B) ile toplanmıştır. Deney grubuna
bilinçli farkındalık eğitimi, kontrol grubuna ise rutin bakım verilmiştir. Verilerin analizinde
tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, Chi square testi, bağımlı ve bağımsız gruplarda t testi,
Mann-Whitney U testi, Wilcoxon testi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada deney ve kontrol grubu ön test ve son test W-DEQ-A puan ortalamaları
farkı anlamlı bulunmamıştır (p>0.05). Deney ve kontrol grubundaki kadınların ön test-son test
PBE toplam puan ortalamaları grup içi karşılaştırması farkı istatistiksel olarak anlamlı
bulunmuş (p<0.05), ancak gruplar arası eğitim öncesi ve sonrası puan ortalamaları farkı
anlamlı bulunmamıştır (p>0.05). Doğum sonrası deney ve kontrol W-DEQ-B puan
ortalamaları fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır (p>0.05). Son test deney ve kontrol
grubu arasındaki doğum sonrası MBÖ toplam puan ortalaması farkı anlamlı bulunmamıştır
(p>0.05). Deney grubundaki kadınların %65’i, kontrol grubundaki kadınların %40’ı normal
vajinal doğum yapmış, doğum şeklinin istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir
(p=0.025).
Sonuç: Primipar gebelere verilen bilinçli farkındalık eğitiminin normal doğum oranını
artırmada etkili olduğu, ancak doğum korkusu, prenatal ve maternal bağlanma ve doğum
deneyimine etkisinin olmadığı bulunmuştur. Bilinçli farkındalık ile ilgili ileri çalışmaların
yapılması önerilir. The Effect of Mindfulness Education on Fear of Childbirth, Mode of Delivery, Childbirth Experience and Prenatal and Maternal Attachment in Primiparous Pregnant Women Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of mindfulness education for primiparous pregnant women on fear of childbirth, mode of birth, birth experience, prenatal and maternal attachment. Material and Method: Primiparous pregnant women (experimental=40, control=40) were recruited for a randomized controlled study. Data were collected using the Personal Information Form, the Wijma Delivery Expectancy/Experience Questionnaire Version A (WDEQ-A) and Version B (W-DEQ-B) the Prenatal Attachment Inventory (PAI), the Maternal Attachment Inventory (MAI), and the between October 15, 2021, and October 15, 2022. The experimental group received mindfulness education, while the control group received routine care. Descriptive methods, Chi-square test, t-test for dependent and independent groups, Mann-Whitney U test, and Wilcoxon test were used in the analysis of the data. Results: In the study, the difference between the pretest and posttest W-DEQ-A scores of the experimental and control groups was not significant (p>0.05). The difference between the pretest and post-test PAI total score averages of the women in the experimental and control groups was statistically significant (p<0.05), but the difference between the groups' mean scores before and after the education was not significant (p>0.05). The difference in the postpartum experimental and control W-DEQ-B scores was not statistically significant (p>0.05). There was no significant difference in the postpartum MAI total score between the post-test experimental and control groups (p>0.05). It was determined that 65% of the women in the experimental group and 40% of women in the control group had a normal vaginal delivery, and mode of delivery was found to be statistically significant (p=0.025). Conclusions: Mindfulness education given to primiparous pregnant women was effective in increasing the normal birth rate, but had no effect on fear of birth, prenatal and maternal attachment, and birth experience. Further studies on mindfulness are recommended. |
URI: | http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3915 |
Appears in Collections: | Sağlık Bilimleri Enstitüsü |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10435776.pdf | 10435776 | 3.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.