Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3914
Title: Ertuğrul Bayraktar’ın 6 Anatolıan Pıeces Adlı Kıtabında Bulunan Eserlerin Armoni Yönünden İncelenmesi
Other Titles: Harmonic Analyses of The Works İn Ertugrul Bayraktar's Book: "6 Anatolian Pieces"
Authors: Çetinkaya, Yusuf
Erdoğdu, Muzaffer
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0003-4459-3883
0000-0002-1860-1328
Keywords: Armoni, Armonik İnceleme, Çokseslendirme, Dörtlü Armoni, Klasik Gitar
Harmony, Harmonic Analysis, Polyphonic Arrangement, Quadraphonic Harmony, Classical Guitar.
Issue Date: 2023
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Türk Müziği’nin çokseslendirilmesinin ilk örnekleri, Osmanlı döneminde görülmüştür. Klasik gitar, sarayda bu çokseslendirme sürecinin bir parçası olarak bulunmuş ve eğitimi de verilmiştir. Cumhuriyet’in ilanı sonrasında açılan ve batı müziği eğitiminin de verildiği kurumlarda, Türk Müziği ve çokseslendirilmesi üzerine çalışmalar da yapılmıştır. Ertuğrul BAYRAKTAR’a ait Geleneksel Türk Halk Müziği eser düzenlemelerini barındıran “6 Anatolian Pieces” bu çalışmalardan biridir ve bu yüksek lisans tezinde armoni bakımından incelenmiştir. Armonik inceleme, eserlerin içerdiği çoksesli yapıların, çokseslendirme kuramları dahilinde ele alınması ve yorumlanması olarak ifade edilebilir. Eserlerin çokseslendirilmeleri noktasında batı temelli çokseslendirme yaklaşımlarında bulunan ögelerin, Türk Müziği dizileri ilke benzerlikleriyle ortaya çıkan, makasamsal ve modal unsurlardan faydalanılmıştır. Bu unsurlar karma yaklaşım olarak ifade edilebilen makamsal, modal ve tonal kavramlar ile ele alınmıştır. Çalışmanın amacı noktasında, karma yaklaşımı bulunduran eserlerin irdelenerek, klasik gitarın eğitimi, icrası, tanınırlığı vb. başlıklara katkı sağlayabilmesi hedef güdülmüştür. Bu incelemede ilgili eserler, doküman incelemesi yöntemi ile irdelenmiştir. Verilerin toplanması noktasında, kaynak tarama, fiziki ve sanal ortam verilerinden yararlanılmıştır. Verilerin analizi için içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler sonuç bölümünde tartışılmıştır.
The first examples of polyphonic Turkish music are seen in the Ottoman period. The classical guitar was found in the palace as a part of this polyphonic process and its training was also given. Studies on Turkish Music and its polyphony were also carried out in the institutions opened after the proclamation of the Republic and where western music education was given. “6 Anatolian Pieces”, which contains the arrangements of Traditional Turkish Folk Music works by Ertuğrul BAYRAKTAR, is one of these works and has been examined in terms of harmony in this master's thesis. Harmonic analysis can be expressed as the handling and interpretation of the polyphonic structures of the works within the framework of polyphony theories. At the point of the polyphony of the works, the elements found in the western-based polyphonic approaches, the matrical and modal elements, which emerged with the principle similarities of the Turkish Music series, were used. These elements are handled with modal, modal and tonal concepts, which can be expressed as a mixed approach. At the point of the study, it is aimed to contribute to the education, performance, recognition and similar topics of the classical guitar by examining the works that have a mixed approach. In this study, the related works were examined with the document analysis method. At the point of data collection, source scanning, physical and virtual environment data were used. Content analysis method was used for the analysis of the data. The obtained data are discussed in the conclusion section.
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3914
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10503747.pdf105037472.47 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.