Please use this identifier to cite or link to this item: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3805
Title: Pozitif Psikoloji Bağlamında Üniversite Öğrencilerinde Mutluluk ve Dindarlık İlişkisi
Other Titles: Phılosophy and Relıgıous Scıences the Relatıonshıp Between Happıness and Relıgıosıty In Unıversıty Students İn the Context of Posıtıve Psychology
Authors: Turan, Yahya
Özçelik, Berika
Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü
0000-0002-7441-4914
0000-0002-3668-3734
Keywords: Pozitif Psikoloji, Mutluluk, Dindarlık, İyi Oluş (well-being)
Positive Psychology, Religiosity, Happiness, Well-being
Issue Date: 2023
Publisher: Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu araştırmanın amacı, pozitif psikoloji çerçevesinde üniversite öğrencilerinin dindarlık ve mutluluğunu bazı bağımsız değişkenler açısından incelemek ve aralarındaki ilişkiyi açıklamaktır. Araştırmaya, 2022/2023 yılları aralığında Türkiye’nin değişik üniversitelerinde yükseköğrenim gören, 18 (%4,10) İlahiyat Fakültesi, 46 (%10,48) Hukuk Fakültesi, 48 (%10,93) Tıp Fakültesi, 49 (%11,16) Mühendislik Fakültesi, 51 (%11,62) Eğitim Fakültesi, 19 (%4,33) İletişim Fakültesi, 100 (%22,78) İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi ve 108 (%24,60) diğer fakülte öğrencilerinden oluşan, tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen 285 kadın (%64,9) ve 154 erkek (%35,1) olmak üzere toplam 439 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya katılım sağlayan öğrencilerin dindarlık düzeyini belirlemek için “Motivasyonel Dindarlık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmaya katılım sağlayan öğrencilerin mutluluk düzeyini belirlemek amacıyla “Oxford Mutluluk Ölçeği” kullanılmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Araştırma verileri SPSS Statistics SPSS-27 paket programı kullanılarak incelenmiştir. Değişkenlerin grup ortalamalarındaki farklılıkları görebilmek için 2 gruplu değişkenlerde Bağımsız Örneklem t-test, grup gözlem sayısı parametrik testler için yeterli olmayan 2 gruplu değişkenlerde non parametrik Mann Whitney-U Analizi uygulanmıştır. 3 ve daha fazla gruplu değişkenlerde One-Way ANOVA Analizi uygulanmıştır. Ölçeklerin birbirleri arasındaki ilişkinin yönünü ve gücünü tespit edebilmek için pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Kadınların dindarlık puanları ile erkeklerin dindarlık puanları istatistiksel olarak anlamlılık düzeyine ulaşmamıştır (p=,609>0,05). Kadınların mutluluk puanları ile erkeklerin mutluluk puanları istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılık göstermemektedir (p=,091>0,05). Fakülte öğrencilerinin dindarlık puanı ile (p=,162>0,05), mutluluk puanı istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılık göstermemektedir (p=,428>0,05).
In the study, 18 (4,10%) Faculty of Theology, 46 (10,48%) Faculty of Law, 48 (10,93%) Faculty of Medicine, 49 (11,16%) Faculty of Engineering, 51 (11,62%) Faculty of Education students who were studying in different universities in Turkey between the years 2022/2023, 19 (4,33%) students from the Faculty of Communication, 100 (22,78%) students from the Faculty of Humanities and Social Sciences and 108 (24,60%) students from other faculties, 285 females (64,9%) and 154 males (35,1%) selected by random sampling method, totaling 439 students. "Motivational Religiosity Scale" was used to determine the level of religiosity of the students who participated in the study. "Oxford Happiness Scale" was used to determine the happiness level of the students who participated in the study. A personal information form was applied to determine the demographic characteristics of the participants. The research data were analyzed using SPSS Statistics SPSS-27 package program. In order to see the differences in group averages of variables, Independent Sample t-test was applied for variables with 2 groups, and non-parametric Mann Whitney-U Analysis was applied for variables with 2 groups whose number of group observations was not sufficient for parametric tests. For variables with 3 or more groups, OneWay ANOVA Analysis was applied. Pearson correlation analysis was applied to determine the direction and strength of the relationship between the scales. The religiosity scores of women and the religiosity scores of men did not reach statistical significance (p=,609>0,05). Happiness scores of women and happiness scores of men do not differ statistically significantly (p=,091>0,05). There is no statistically significant difference between the religiosity score of the faculty students (p=,162>0,05) and the happiness score (p=,428>0,05).
URI: http://earsiv.odu.edu.tr:8080/xmlui/handle/11489/3805
Appears in Collections:Sosyal Bilimler Enstitüsü

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10495670.pdf.pdf104956701.78 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.